skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozborka homokinetickych klbu
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [13]:
Text:
Rozborka & Sborka homokinetických kloubů na polooseTento článek vzniknul za účelem pomoci Vám kteří to budete rozdělávat, protože ja se do toho taky vrhnul a nikdo mi nebyl schopnej poradne poradit.. (teda krome KUBINY)
Takže jdeme na to...
1) počítám s tim že poloosu každý sundat zvládne, já to dělal poprvý bez jakýchkoliv teoretických i praktických zkušeností a šlo to bez problémů...
Kdyby se Vám stalo jako mě že těch 6 imbusů nepujde povolit z důvodu stržení hlavy
imbusu, tak si budete muset pomoct jinak ;-) já sem do toho namlátil větší hvězdičku a šlo
to krásně... (ze 12 sem jich takhle dělal 9)
2)vnitřní kloub poloosy
-manžetu můžeme rozříznout (stejně budete dávat nové) a vyhodit (pochytáme vazelínu co bude padat :-) )
-vysuneme poloosu z unašeče co byl zasunutej do převodovky
-naskytne se nám pohled na trojramenný čep se třemi "prstýnky" (pod vrstvou vazelíny) {FOTO 1}
-prstýnky jednoduše sundejte tahem smerem kolmo od hřídele {FOTO 2}
POZOR!!!existují dva typy poloos, jeden co mám já a pár dalších sťastnějších lidí, starší typ s kluznými ložisky (kroužky - "prstýnky" jsou navlečeny přímo na čepu) anebo novější typ s tyčinkami uloženými mezi čepem a kroužkem. V případě novějšího typu po stáhnutí prstýnku tyčinky vypadají a zpětná montáž je pracná. Proto nedoporučuji u tohoto typu čepu demontáž kroužku. Bohužel od kterého roku se montovaly vlečky s tímto typem nevíme..
-trojramenný čep zajišťuje jedna "ségrovka" (pojistný kroužek) ze zhora a druhá zespoda (na fotce jsou drážky již po sundaných ségrovkách) {FOTO 3}
-horní ségrovku sundejte, vysuňte trojramenný čep z hřídele a pak sundejte druhou ségrovku
-vnitřní kloub je teď rozebraný {FOTO 4}
3)vnější kloub poloosy
-manžetu sundejte rozříznutím (stejně budete dávat nové) nebo sesunutím přes hřídel
-teď se vám naskytne pohled na vnější kloub poloosy {FOTO 5}
-teď máte víc možností jak hřídel vyndat, ja hřídel chytil do ruky a kladivem jsem praštil ze zhora do prstence co je pevně na hřídely (má 6 cípů a jsou v něm jakoby ty kuličky) asi na 6 pokus (střídal sem různé cípy prstence) to povolilo... {FOTO 6}
-drží to tam pojistný kroužek co je na konci hřídele, který se tou ránou stáhne a prstenec přes něj přejede {FOTO 7}
-hřídel je venku, teď naklopíme kloub a po jedné vytahujeme kuličky (je jich 6).. {FOTO 8}
-když jsou kuličky venku nastává hra na ježka v kleci, musíme vnější pouzdro (klec) kloubu nasměrovat největší dírou na výstupek kloubu (je svisle dolu) a vysuneme smerem nahoru {FOTO 9 & 10}
-teď se musí vysunout 6-cípý prstenec z pouzdra (klece), to se udělá tak, že jeden cíp prstenců zasuneme do největší díry na pouzdru (kleci), tím se posune trochu mimo a lze ho vyndat z cela z pouzdra (klece). {FOTO 11}
Krátké video jak se to vyndavá je zde: majkl125.wz.cz/kloub.avi
-všechny části DŮKLADNĚ očištěte od staré vazelíny a při montáži nezapomeňte na novou;-){FOTO 12}
cituji:"Vlečené nápravy nemají žádné manžety u převodovky, ale zase o dvě manžety více na kloubových hřídelech. Homokinetické klouby jsou citlivé na únik mazacího tuku, který kromě mazací funkce i vymezuje vůle. Pokud dojde k porušení manžet, je nutné důkladně vymýt i původní tuk a nahradit ho novým, protože obsahuje spoustu prachu, který s tukem vytvoří brusnou pastu a kloub silně poškodí. Hmotnost tuku pro kloub u převodovky je 100 g a pro kloub u kola 80 g. Tato množství je nutné dodržet...!"
Zdroj: www.faann.net/
a je HOTOVO :-))
{FOTO 13}
Montáž zpět:
- montáž je opačný postup demontáže + nezapomeneme navléct manžety před montáží kloubů
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru...
Zpětná instalace Hřídele s pojistkou:
pojistnej kroužek jde zmáčknout tak, že se skoro schová do hřídele, musíte ho pořádně zmáčknout a zároveň vsunout do kloubu, hřídel zatlačte dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpátky už to nejde, funguje jako pojistka...
Tak doufám že Vám to pomohlo... ;-)
O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
Děkuji Labrosovi za korekturu a upřesnění nejasností....
info:
Správce článku: MajklZaloženo: 23.09.05 11:05 Poslední změna: 26.09.05 08:06
Rozborka homokinetickych klbu - komentáře:
-> Rastislav: a klíč je tuším šestka.
Neviete nahodou niekto poradit rozmer toho imbusu? Chystam sa na tuto operaciu a chcel by som to mat vsetko prichystane predom aby bol pacient cim skorej na nohach
.

-> PeterP136: no ale je to každopádně dobrý nápad.Musím to taky vyzkoušet.Určitě do toho utřeš vic té vazelíny


-> doyle: Trosku, ale su vacsie a teda na niektore veci vhodnejsie nez toaletak. Ale ci minies na vycistenie klbov 5 alebo 10Sk to je myslim jedno kym to nerobis v tisicovych seriach :).
-> PeterP136: ale ty útěrky budou trošku dražší než toaleťák,ne?
-> PeterP136: ;-) ne že bych si občas ruce neumyl benzínem nebo ředidlem, ale v tomhle případě jsem myslel že to co utřu rukou od vazelíny, potom umeju v benzínu aby to nebylo mastný. ;-)
-> Gryzly: Tiez pouzivam benzin na umyvanie ruk, ale je to koledovanie si o pekny priekak. Cez kozu sa tak absorbuje kopu svinstva. Inac pod kuchynskymi utierkami som myslel tie papierove trhacie z balikov co vyzeraju ako dva toaletaky na sebe.
-> PeterP136: Tak já to vytřu prstem a pak umejtr v benzínu.
-> doyle: ja pouzivam radsej kuchynske utierky.
-> doyle:
no tak tohodle tricka by skoda fakt byla :-)

-> Majkl: toho trička skoda.virt je škoda né.Tak proto si chtěl takovou barevnou kombinaci


-> doyle: no prave me stve ze sem na to neprisel :-) ja na to zlikvidoval jedno bavlnene tricko

-> Majkl: nesměj se,na to množství je to docela levné a docela to saje

-> doyle: tak to sem rád že to někomu pomůže...
toaletní papír
toaletní papír

-> Majkl: tak včera mi tvůj článek moc pomohl a mám,sice jednu,dokonale očištěnou a rozloženou poloosu.No nejhorší bylo odstranit ten starý tuk.Padl na to skoro celý toaletní papír
Nějaké fotky dám k autu


-> Labros: poloosu jako celek sem sundal krom tech imbusu sam v pohode

-> PeterP136: V tom mojem příspěvku jsem si dělal legraci z toho, že Majkl psal, že těch pár tisíc kilometrů ročně ta molyka vydrží. Já mám taky favo manžety a v nich tu německou černou vazelínu do homokineťáků v modrým sáčku.
No, Majkle, ehm ehm bod 1... pokud si vzpomínám tak jsi to řešil přes ICQ dost dlouho... a teď píšeš že to každý zvládne protože tys to udělal hnedka bez jakýchkoliv teoretických i praktických znalostí ;)
No, Majkle, ehm ehm bod 1... pokud si vzpomínám tak jsi to řešil přes ICQ dost dlouho... a teď píšeš že to každý zvládne protože tys to udělal hnedka bez jakýchkoliv teoretických i praktických znalostí ;)
-> PeterP136: né. labros to delal taky tak, jen ne asi tak peclive

-> Majkl: Ahaaa, tak som zase nieco nepochopil :). Myslel som, ze labros kritizuje clanok ako celok, s tym ze jedina spravna oprava je vymena za nove :), ktore nedostat.
-> PeterP136: labros jezdi porad a ma vsude taky motylku.. tohle byh neresil fakt ne...
-> Labros: A co odporucas pre tych co chcu najazdti viac?
-> Labros:
asi to tam dplním


-> Majkl: ale to jsi zapomněl do článku napsat že to jen pro ty co chtějí najezdit maximálně pár tisíc km ročně ;)
-> PeterP136: jj mas taky pravdu... (i kdyz vnitrni manzety sem jeste sehnal)

-> Majkl: Mas pravdepodobne pravdu. Rovnako je to aj s mnozstvom. Aj tak origo manzety nezozenieme a kolko toho patri do tych co dostat aj tak nikto nevie.
Tak vidm, že diskuze o vazelině se rozjela.
To co mám já je taky takovy černy podobny originalu, takže to bude asi to správny


-> PeterP136: ja myslim ze to je fakt jedno, nazory a praxe se v tomhle smeru asi dost lisi...
-> Majkl: V dielenskej prirucke je:
Na vnejsi (vonkajsi) kloub (80g) - Shell GL 245 MO; SWC 423 BM (NDR)
Na vnitrni (vnutorny) kloub (100g) - Shell GLEP 240; SWC 423 B (NDR)
Predpokladam ze M znamena s molykou, a ta druha vazelina je bez molyky.
Je pravda, ze na vnutornom klbe homokinetakov co mam je nieco cierne, takze asi tiez molyka. Otazkou je ci to neskor vo vyrobe nezmenili, pripadne ci niekto nepomiesal sudy :).
Na vnejsi (vonkajsi) kloub (80g) - Shell GL 245 MO; SWC 423 BM (NDR)
Na vnitrni (vnutorny) kloub (100g) - Shell GLEP 240; SWC 423 B (NDR)
Predpokladam ze M znamena s molykou, a ta druha vazelina je bez molyky.
Je pravda, ze na vnutornom klbe homokinetakov co mam je nieco cierne, takze asi tiez molyka. Otazkou je ci to neskor vo vyrobe nezmenili, pripadne ci niekto nepomiesal sudy :).
-> PeterP136: ja cetl ze to je vsude stejny... myslim ze tech par tisic rocne to vydrzy motylku na obou stranach

Podla dvoch starsich knih na skodovku ma ist do klbov na jednu stranu vazelina s molykou na druhu nie. nemyslim tym vpravo vlavo :) ale vnutorny a vonkajsi klb. Presnejsie si to musite pozriet, to si uz nepamatam. Podla oznacenia tipujem na litnu vazelinu.
tak já mám obojí, to v modrým sáčku s německýma nápisama je o něco černější, to jsem tam dal, na tý krabičce je napsáno Molyka a je to světlejší než jiná grafitová vazelína kterou mám zase v černý krabičce

-> Gryzly: je to v krabiče, jakoby od vazeliny nebo nevim ceho ja to dnas vyfotim

-> Majkl: modrej sáček a německý nápisy? to dával brácha do fáčka na vnitřní klouby.
-> Labros:
tuk je takovej cernej trpitkovej


jestli je modrej jen obal a ne ten tuk samotnej tak to jsem použil taky

-> jack51: to nevim, musel bych se podivat doma vecer...
je to modry, do homokinetickych kloubu myslim... nazev si nevzpomenu... v mototechne ti to asi doporucej jako me
je to modry, do homokinetickych kloubu myslim... nazev si nevzpomenu... v mototechne ti to asi doporucej jako me
-> Majkl: Tak to je dobry, u nas prodavji primo v tubach po 90gramech za 40/ks, jak se to presne jmenuje?
-> jack51: ta jedna 200g asi 45korun
-> Majkl: Takze proste primerene
, a kolik stoji to stoji od mogulu?

-> jack51: ja koupil dve 200gramovy motul nebo mogul nebo tak nejak (je to fuk) a neco mi zbylo daval sem to vod voka, ale dal sem podle me dost ale asi mi zbylo vic nez melo, ale podle me to staci...
-> Majkl: No vidis :), a na presnym typu a vyrobci nejak zalezi? Ja mam totiz doma tubu vazaliny s molykou, tak ju tam chcu hodit, at to nemusim kupovat. Akorat - jak kriticky je to mnozstvi? Z tuby to asi tezko presne nadavkuju
-> jack51: ta tam byt prave musi...
Jaka do tech kloubu pratri vazelina, je mozne dat tam vazelinu s obsahem molyky?
-> Majkl: Bys teda jako moh:o))
-> Bagrr: asi nikdy, ja uz to mam smotovany, a navic na tom nic neni... ale dva radky bych pridat mohl...

-> Majkl: Tak co, kdy bude pokračování ala montáž manžet a spon??


-> Labros: to jo, tak se na to radsi vykaslem

-> Majkl: ale ono by se to zvrhlo, lidi by si udělali vlastní mise jako rozřezat starou škodovku nebo tchyni... Bonbónek pro programátory by určitě bylo udělat pěknej realistickej chvost jisker.

-> Labros:
clovece ty bys mohl programovat a hlavne vymyslet hry....
jeste bych to rozsiril o bonusove mise kde bych soutezil proti nejakymu souperi kdo driv vybrousi celej kotouc flexy atd





-> Majkl: ale zas to s ní nepřeháněj - aby se pak neobjevila nová hra Doom 5 - Majkl s flexou - před sebou budeš vidět kotouč flexy a budeš procházet labyrintem náprav a podvozků a za každej ufiklej šroub budou 3 body a občas budeš mít speciální misi jakou odříznout lem blatníku nebo odrátovat zrezlý místo (místo zbraní budeš sbírat kotouče a kartáče)

-> Crisp:




-> Majkl: Dyk jo - s citem a rozumem vezmes flexu a ten zasr** zkur** sroub, kterej te tam uz pul hodiny se** a zkurv** jsi na nem uz dva klice uplne v pohode a s klidem ufiknes 

-> Tuxik: no ja sem mirumilovnej clovek
vsechno resim s citem a rozumem


-> Majkl: flexu si porid, spousta veci jde pak mnohem lip

-> Crisp: no asi jo, jak vidis

-> Majkl: A bez toho nastroje se taky da delat se skodovkama?
-> Crisp: taky varianta... ja musel pres hvezdicku protoze flexu jaxi nemam

Jinak ja jsem ty imbusy povoloval tak, ze jsem do kazdeho flexou narizl drazku a pote pouzil maly sekacek a velke sikovky jako sroubovak s velkou pakou - a slo to absolutne bez problemu 

-> Bagrr: tak aspon sem ti ulehcil praci

-> Majkl: SUPER!! Tohle sem potřeboval, sem totiž zjistil, že u vnějšího kloubu mam popraskaný manžety:o( (Ještěže před montáží)

-> Labros: jo zakomponuju to tam...
-> Borin: jo to jo
-> shakal: díky moc...
-> Borin: jo to jo

-> shakal: díky moc...

dobrý užitečný článek, dobře napsaný, detailní fotky, máš ode mě 10b nejen kvůli tomu že ti je dlužím

-> Majkl: to o tom jak dát zpátky pojistný kroužek dej taky do článku!
-> Dušan: A byli origo? z roku 89? to někdo mohl vyměnit.
-> Majkl: Pěkný video
Ježek v kleci hadr






ja mam r89 a tycinky v tom nebyly. koukal jsem na to jako lojza
-> Majkl: Ty jehličky se dávali od roku 1985, prej a na ty imbusy jsem použil sikovky a ty co nešli tak na ty jsem naklepal nějakej šmejd imbus klíč a navařil švajcem. A pak už to šlo povolit.
-> PeterP136: pojistnej krouzek jde zmacknout tak, ze se skoro schova do hridele, musis ho poradne zmacknout a zaroven vsunout do kloubu, hridel zatlacis dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpatky uz to nejde, funguje jako pojistka...
jinak ja mel imbus hodne kvalitni ale ty hlavy sou jak z blata...
jinak ja mel imbus hodne kvalitni ale ty hlavy sou jak z blata...
Pjekne, chvalim.
Len by ma zaujimalo ako das nazad poistny kruzok pod tu jezciu klietku.
No a este odporucam vsetkym kupit si kvalitny imbus kluc a nebudu musiet spekulovat nad imbus skrutkami. Tie ktore sap okusali povolit smejdom sa im sice povolit nepodari, ale nedotknute proste musia ist aj ked cez 2metrovu paku.
Len by ma zaujimalo ako das nazad poistny kruzok pod tu jezciu klietku.
No a este odporucam vsetkym kupit si kvalitny imbus kluc a nebudu musiet spekulovat nad imbus skrutkami. Tie ktore sap okusali povolit smejdom sa im sice povolit nepodari, ale nedotknute proste musia ist aj ked cez 2metrovu paku.
-> kubina: jo ten byl dobrej
bylo u neho malem i pozat o co jde..
ale popravde diky tomu sem to asi rozebral



-> Majkl: hele nechces sem hodit ten technickej vykres ode me?

-> kubina: ich bin der ingenyre aus Prag von Skoda und ich suche Veb Sachsenring



-> Majkl: musis na hrensko nebo varnsdorf a po prejeti cary se ptej na Veb Sachsenring.te uz navedou spravnym smerem

JINAK VŠEM DOPORUČUJU TO VIDEO
KDYBYCH CHTEL TAK TO TAK NEUDELAM

KDYBYCH CHTEL TAK TO TAK NEUDELAM
