skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
12v na diody
22:10:10
12.05.2009
12.05.2009

PeterP136
-> FORM: daj do googla dealextreme a ak mas paypal tak mozes hned kupovat, len ak mate colnikov ako u nas, tak si na zasielku par tyzdnov pockas. Ja som sice odtial este spinane regulatory nekupoval ale dake ledky, baterky, celovky a podobne chujovinky uz ano. Tie regulatory pri vacsom pocte aleb pri viackusovom baleni stoja kolo 2ecok. 3 alebo 5w ledky su uz drahsie. Etse je par dalsich eshopov ako kadomain a este jeden ktory ma hlavne ledky akumulatory a solarne clanky a o trosku nizsie ceny nez dx.
15:37:03
10.05.2009
10.05.2009

Klubko_
-> gorg555: jako ze ty modry ledky pred policajtama vypnes a nebude ti to svitit vubec? No reknou ti, at to opravis na miste a kdyz se ti to nepovede, muzou te pokutovat.
15:11:19
10.05.2009
10.05.2009

gorg555
caute vsichni...chtel bych se zeptat, mam na spzetkách modré led diody....zajímalo by me jestli me muzou dat policajti flastr, kdyz mi to nebude svitit??? dik...
12:18:19
10.05.2009
10.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> T: Použij trochu odolnější a výkonnější "Autoled", vybereš si i správné odstíny. www.gme.cz/cz/index.php?p
age=elect...
Určitě bych použil schopnější zapojení než pár diod paralelně. Počítej taky s drsnějším pracovním rozsahem teplot než máš doma na stole.
Určitě bych použil schopnější zapojení než pár diod paralelně. Počítej taky s drsnějším pracovním rozsahem teplot než máš doma na stole.
09:41:10
10.05.2009
10.05.2009

T
-> FORM: : jeto na světla....zadní...takže vlastně všechno...světla,blinkr,a
td...
01:05:24
08.05.2009
08.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> PeterP136: Používáš nějaké hotové spínané regulátory? Dvě ojra za kus je pěkná cena, můžu poprosit o pár další informací? Hodil by se mi boost měnič tak na 3W LED do svítilny, ale ten už si asi budu muset udělat sám, v nabídce jich asi moc nebude.
00:52:39
08.05.2009
08.05.2009

PeterP136
A kam to vlastne chcete napchat? ved tam dajte jednu 1w ledku so spinanym regulatorom a je pokoj. Ked kupite regulatorov viacero, jeden vyjde na necele 2 eura. 1w ledka tiez nejako tak.
00:14:38
08.05.2009
08.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> T: Co s tím budeš osvicovat? Myslím že ti nejlíp poslouží zapojení se šesti rezistory, vždy jeden pro dvě diody v sérii.
-> Rabbit: Jasně, je to klasický třívoltový stabilizátor, obdobný například LM317 (který jsi asi používal), jen je ve verzi "low dropout voltage", tedy s malým minimálním úbytkem napětí mezi vstupem a výstupem.
-> Rabbit: Jasně, je to klasický třívoltový stabilizátor, obdobný například LM317 (který jsi asi používal), jen je ve verzi "low dropout voltage", tedy s malým minimálním úbytkem napětí mezi vstupem a výstupem.
23:27:03
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
FORM:
Tak to jo, ten sem používal. Ale na první pohled sem si ho v tom schématu splet s klasickym stabilizátorem 78xx.
Tak to jo, ten sem používal. Ale na první pohled sem si ho v tom schématu splet s klasickym stabilizátorem 78xx.
14:34:32
07.05.2009
07.05.2009

T
www.led-neony.com/produkt
y.php?id=1 tady jsou hodnoty....
14:02:18
07.05.2009
07.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> Rabbit: Abych to zapojení ještě doplnil, stabilizátor tedy udržuje konstantní napětí 1,25V na vloženém rezistoru, kterým takto protéká konstantní proud 20mA. S tímhle proudem se sčítá ještě proud Iq stabilizátoru (v tomhle případě je zanedbatelný) a výsledný proud napájí diody. Zapojení se tedy chový jako zdroj proudu 20mA a to při napájecím napětí od 11V do cca 35V (tam už ale pozor na výkonovou ztrátu)
13:58:26
07.05.2009
07.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> Rabbit: pozor, nevíš o čem mluvíš, špatně jsi analyzoval zapojení, použitý stabilizítor je zpětnovazební s referenčním napětím 1,25V a udržuje tohle napětí na rezistoru 62R. Propojka tam být nemůže, právě s ní by to nesvítilo. Jinak chtěl jsem jenom ukázat další možné lepší řešení, ono i ty diody paralelně svítit budou, pokud jim dáš v průměru menší proud než je běžně doporučený, jako indikace by to asi stačilo, pak nevadí ani rozdíl ve svítivosti. Standartně bych to ale nedělal a radši přikoupil za pár halířů další rezistory. Ten proudový zdroj je jen ukázka solidnějšího zapojení pro schopnější osvětlení.
13:47:58
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
FORM:
Myslim, že takhle to moc stabilitovat nebude. Chybí propojka mezi GND stabilizátoru a svorkou X1-2. A bude to svítit jen za běhu motoru (se stablíkem na 12V při výměně za 7808 v pohodě i na baterku).
A dost teorie obvodů, myslim že se v zásadě shodnem.
Myslim, že takhle to moc stabilitovat nebude. Chybí propojka mezi GND stabilizátoru a svorkou X1-2. A bude to svítit jen za běhu motoru (se stablíkem na 12V při výměně za 7808 v pohodě i na baterku).
A dost teorie obvodů, myslim že se v zásadě shodnem.
13:44:47
07.05.2009
07.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> Rabbit: tak ono záleží na konstrukci, na materiálech a kondici, mám zkušenost, že většina polovodičů se prorazí a pokud nezpůsobují nějak kritický zkrat, zůstanou proražené a dále se nepropálí a nerozpojí, možná že LEDky v tomhle režimu se spíš přeruší, nevím, to je celkem jedno. Jinak nepředpokládám zapojení levných diod po koruně, ale spíš nějaké výkonnější osvěcování, už jen podle použitých diod s prahovým napětím přes 3V
13:40:48
07.05.2009
07.05.2009

Matthes, záškodník z TechWebu
-> FORM: Ja bych to nehrotil :-)
13:40:11
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
FORM:
Já myslel, že proražená LEDka nejen že nesvítí ale ani nevede. (Vycházim ze skušenosti se sériovou kombinací, kdy jedna vadná dioda způsobyla nečinost celýho řetězce). Takže tady se lišíme v názoru. Kdyby to bylo tak jak sem myslel (proražená nevede) tak by se proud rozdělil mezi zbívající a ty by svítily o trošku víc. Tam by potom záleželo jak je nastavenej "základní" proud pro všechny funkčí diody a kolik diod by se muselo prorazit aby se zbytek dostal nad Id max.
A s tím odporovým topným tělískem by to nebylo tak žhavé. Za předpokladu že bych použil běžný odpor 120R s "watáží" 0,6W a diody by byly skratované tak zasmrdí a je po topení. Prorotže v tu ránu na něm je P=(U/R)*R=(14,4/120)*14,4 =1,7W a hned na to je po něm.
Ale jinak teda souhlas, zapojení po párech zmírní rozdíl v proudech jednotlivými diodami. Ale u nějakých sprostých zelených LEDek za 1Kč/ks bych si klidně lajznul jich dár paralelně víc. Tam je mi jedno kolik jich vypálim. A až jestli by to opravdu nedělalo dobrotu (oprava 2x do roka) bych uvažoval o změně zapojení. U dražších (např. modrých) zas nehraje roli koruna na víc za odpor.
Já myslel, že proražená LEDka nejen že nesvítí ale ani nevede. (Vycházim ze skušenosti se sériovou kombinací, kdy jedna vadná dioda způsobyla nečinost celýho řetězce). Takže tady se lišíme v názoru. Kdyby to bylo tak jak sem myslel (proražená nevede) tak by se proud rozdělil mezi zbívající a ty by svítily o trošku víc. Tam by potom záleželo jak je nastavenej "základní" proud pro všechny funkčí diody a kolik diod by se muselo prorazit aby se zbytek dostal nad Id max.
A s tím odporovým topným tělískem by to nebylo tak žhavé. Za předpokladu že bych použil běžný odpor 120R s "watáží" 0,6W a diody by byly skratované tak zasmrdí a je po topení. Prorotže v tu ránu na něm je P=(U/R)*R=(14,4/120)*14,4 =1,7W a hned na to je po něm.
Ale jinak teda souhlas, zapojení po párech zmírní rozdíl v proudech jednotlivými diodami. Ale u nějakých sprostých zelených LEDek za 1Kč/ks bych si klidně lajznul jich dár paralelně víc. Tam je mi jedno kolik jich vypálim. A až jestli by to opravdu nedělalo dobrotu (oprava 2x do roka) bych uvažoval o změně zapojení. U dražších (např. modrých) zas nehraje roli koruna na víc za odpor.
13:39:52
07.05.2009
07.05.2009

FORM - zlomená ojnice
Kdo chce být fajnšmekr, navrhoval bych zapojení s proudovým zdrojem, odpor volte 62R pro 20mA (výkonové diody) nebo 120R pro 10mA (standartní vysocesvítivé diody), konkrétnější údaje se dozvíte v katalogovém listě diod. součet prahových napětí diod v tomhle zapojení by něměl být větší než cca 9V, aby zbyl dostatečný úbytek pro rezistor a stabilizátor. Zapojení není problém uzpůsobit třeba pro 1W nebo 3W výkonové diody. Pokud někoho zajímá, jak to funguje, můžu vysvětlit. Cena součástek (bez LED diod) je v gme cca 15kč, velkou výhodou bude konstantní svítivost všech diod ve všech režimech vozu.
13:00:24
07.05.2009
07.05.2009

FORM - zlomená ojnice
Tolerancí rezistorů a změnou odporu při zahřátí bych se moc nebál. Co se týče svítivosti, jak říkáte, je celkem jedno, poteče-li diodou 11 nebo 13mA. Ale paralelně bych diody nespojoval. Pokud bude drobný rozdíl v prahovém napětí, například poteče těch vašich 11 a 13mA (ve skutečnosti to bude i víc), pro diodu protékanou větším proudem (menší prahové napětí) to znamená větší výkovovou ztrátu, tudíž větší ohřívání. Nu a kupodivu u polovodiče vykazují ZÁPORNÝ teplotní součinitel, například pro křemík cca -2mV/K, pro GaAs teď nevím, ale řádově podobně. V praxi to znamená, že teplejší struktura bude vykazovat menší prahové napětí, tudíž vyšší proud, vyšší ohřev..... Ve výsledku to může skončit lépe jen rozdílnou svítivostí, hůř průrazem struktury, tím přestanou svítit obě a z rezistorů se stanou topná tělíska.
12:43:17
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
T:
R = U/I = (U-Ud)/n*Id
Tak jak si nahodil čísla ty by to bylo: R = (14,4-3)/4*0,025 = 114 Ohm => 120R
R = U/I = (U-Ud)/n*Id
Tak jak si nahodil čísla ty by to bylo: R = (14,4-3)/4*0,025 = 114 Ohm => 120R
12:32:30
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
FORM:
No je fakt, že každá ta dioda bude mít trošku jinou charakteristiku (takže krzní ní poteče trošku jinej proud). Ale nějakej diametrální rozdíl v tom nebude. Typoval bych to, že když tam nastavim aby každou diodou teklo třeba 12 mA tak jednou poteče 11 mA a druhou 13 mA (nebo tak nějak, hodnoty sou střelený od boku). Stejně se to projeví u věčího počtu. To se na svítivosti ani na životnosti moc nepodepíše. A když to rozhodíš do víc větví, tak seš tam kdes byl a navíc tam vnášíš toleranci odporu (taky nejsou jeden jak druhej ikdyž to u nich neni tak strašný).
No je fakt, že každá ta dioda bude mít trošku jinou charakteristiku (takže krzní ní poteče trošku jinej proud). Ale nějakej diametrální rozdíl v tom nebude. Typoval bych to, že když tam nastavim aby každou diodou teklo třeba 12 mA tak jednou poteče 11 mA a druhou 13 mA (nebo tak nějak, hodnoty sou střelený od boku). Stejně se to projeví u věčího počtu. To se na svítivosti ani na životnosti moc nepodepíše. A když to rozhodíš do víc větví, tak seš tam kdes byl a navíc tam vnášíš toleranci odporu (taky nejsou jeden jak druhej ikdyž to u nich neni tak strašný).
12:16:04
07.05.2009
07.05.2009

Rabbit
T:
Jen pro pořádek 25 mA je podle mě hodně. Myslim, že stačí 10 až 15. A taky záleží jakou maj barvu. "Na každý barvě je jinej úbytek napětí". Ale paralelního spojování bych se nebál. Ono to nějak svítit bude a nic víc to asi ani dělat nemá.
Jen pro pořádek 25 mA je podle mě hodně. Myslim, že stačí 10 až 15. A taky záleží jakou maj barvu. "Na každý barvě je jinej úbytek napětí". Ale paralelního spojování bych se nebál. Ono to nějak svítit bude a nic víc to asi ani dělat nemá.
10:35:09
07.05.2009
07.05.2009

Klubko_
-> T: kdyz chces spouzit 12 diod, tak to zapoj stejne jak pise FORM s tema 4ma. Ale budes mit pak 12diod a 6 odporu.
S vetsim mnozstvim diod do serie uz bych neexperimentoval. To pak rado odchazi. Jedna ma proste trochu jinou charakteristiku a uz se meni proud diodama protekajici az nakonec jedna odejde a nesviti vsechny.
S vetsim mnozstvim diod do serie uz bych neexperimentoval. To pak rado odchazi. Jedna ma proste trochu jinou charakteristiku a uz se meni proud diodama protekajici az nakonec jedna odejde a nesviti vsechny.
08:50:28
07.05.2009
07.05.2009

T
-> FORM: : tohle zní nejrozumnějc :-) ale nejde mi jen o 4 diody, mělo by jich být cca 12 takže jestli máš nápad i pro tohle zapojení? :-)
23:43:21
06.05.2009
06.05.2009

Klubko_
me se osvedcilo pouzit v obvodu napajejicim ledky stabilizator napeti treba na 6V. Pak neni treba resit velikost napeti dodavanyho altikem a upravovat podle toho hodnotu predranyho odporu. A se 6V za stabikem se mnohem lip pracuje co se tyce predradnejch odporu. Proste a jednoduse diky mensimu ubytku napeti na odporech se min zahrivaj a nemeni svou charakteristiku a dal uz jak psal FORM
22:23:44
06.05.2009
06.05.2009

FORM - zlomená ojnice
Pánové, LED dioda není žárovka, má velmi nelineární VA charakteristiku a jejich spojování paralelně opravdu není vhodné. Pokud chceš co nejjednodušeji zapojit 4 vysocesvétivé LED diody na bázi GaAlAs (Ud cca 3V), dej vždy dvě do série dvě a k nim rezistor 390R, budeš tedy potřebovat 2 rezistory na 4 diody.
21:26:55
06.05.2009
06.05.2009

Lukas/Fishmaster
Ono sa to dá odmerať potenciometrom (tak že si ho dáš namiesto odpora) a potom presne podla toho akú chceš mať intenzitu svietenia , alebo tých 25 mA si potenciomerom nastavíš na Ampérmetri a podla toho aký velký odpor nameriaš na tom potáku tak podla toho si kúpiš ... +/- niake ohmy ta nezabijú. Len je treba mať jednosmerný zdroj
21:07:09
06.05.2009
06.05.2009

PeterP136
-> T: tak ich pomeraj, potried a zapoj seriovo
20:37:37
06.05.2009
06.05.2009

T
-> Vasa-Mach: : to zni rozumne ale přijde mi ten odpor velikej....nechť nám ještě někdo poradí 

20:19:55
06.05.2009
06.05.2009

Vasa-Mach
Počítej že máš v autě provozní napětí 14,4 V jelikož alternátor dává kolem 18 V a na relé se ti to reguluje na 14,4 v takže by jsi to strh 480 ohmama ne na 3 V ale na víc. Takže podle mě myslím že stačí diody paralelně zapojit a dát předřadný odpor o velikosti 576 ohm. Pokud se pletu tak mě někdo opravte.
20:03:36
06.05.2009
06.05.2009

Matthes, záškodník z TechWebu
-> T: Dle me plati co napsal Bebe, tech tvych 24V je jen formalita... je mi jasny jak si to myslel, ale pozor na to.
19:42:56
06.05.2009
06.05.2009

T
-> Matthes, záškodník z TechWebu: : nojo vlastne jasny...tak prostě zem když tam dam no :-D prostě 12 V tak pak ty ísla nesouhlasí teda viď?
19:26:10
06.05.2009
06.05.2009

Matthes, záškodník z TechWebu
-> T: No nahore ma +12V a dole -12V, mezi nima je napetovy spad kolik? 24V -> BeBe: Podal hodnotnou radu 

19:17:07
06.05.2009
06.05.2009

T
klucí takže žádný řešení zatím nemam :-(
-> Matthes, záškodník z TechWebu: : jak to? :-O
-> BeBe: : takže se nic nestane když to dam na každou zvlašť jo? no ikdyž třeba na jedno světlo mít 24 odporů třeba
jinak teda těch 90 ohmů vychází na ten obrázek co sjem dal?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: : jak to? :-O
-> BeBe: : takže se nic nestane když to dam na každou zvlašť jo? no ikdyž třeba na jedno světlo mít 24 odporů třeba

jinak teda těch 90 ohmů vychází na ten obrázek co sjem dal?
18:31:47
06.05.2009
06.05.2009

BeBe
nedavaj tie diody paralelne,daj ich bud do serie alebo na kazdu zvlast odpor,ony nemusia mat uplne rovnake charakteristiky a nebudu rovnako silno svietit pripadne niektore nemusia svietit vobec,a ktomu to mas este aj zle zratane je to paralelne ,tak tam sa ti prudy scitavaju, takze nie 25mA,ale 100mA ......R =(12-3)/100,takze 90 Ohm
17:33:42
06.05.2009
06.05.2009

Matthes, záškodník z TechWebu
-> T: Akorat na obrazku to mas zapojeny na 24V 

14:53:08
06.05.2009
06.05.2009

Eidy
Jenže tohle je paralelní zapojení a nikoliv sériový tudíž předpokládám, že je to cca správně.
14:14:45
06.05.2009
06.05.2009

OndraKrupi
-> T: no tak snad sem ti pomohl....

14:04:38
06.05.2009
06.05.2009

T
-> OndraKrupi-TenČtvrtý: : já si to taky myslel ale nemůžu se dopočítat .......
takže sjem dopočítal jen tohle :_(

13:59:57
06.05.2009
06.05.2009

OndraKrupi
co já vim tak 470 ohmu se dává na 1 diodu , 220ohmu na 2 zapojene za sebou, 100ohmu na 3 zapojene za sebou. :-)
13:41:11
06.05.2009
06.05.2009

T
jelikož už jsem nějakou dobu ze školy a nepoužívam to tak bych se rád ujistil jestli to vůvec dělam dobře?
podle zapojení jde o to že mam 4 ks LED diod a zapojuju je na 12 V do auta a potřebuju na každé diodě +- 25 mA a +- 3V tak jak moc jsem tam udělal chyb? děkuji za rady :-)
podle zapojení jde o to že mam 4 ks LED diod a zapojuju je na 12 V do auta a potřebuju na každé diodě +- 25 mA a +- 3V tak jak moc jsem tam udělal chyb? děkuji za rady :-)