skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
95ah bateria
12:36:36
01.06.2009
01.06.2009

Jozka
-> FORM: U své pohotovostní nabíječky, která je sice ještě česká a 10 let stará, ale taky spíš pouťový zboží, jsem vypozoroval zajímavý jev - dokud ještě není baterie úplně vybitá, tj. ještě hne se startérem, naskočí na ní nějakých 6A a pak nabíjí a nabíjecí proud postupně klesá. Když se ale baterie vybije tak, že se sotva rozsvítí kontrolky, nedává ani mrť a musím použít starou dobrou samodomo dvacetikilovou nabíječku po předcích.. Jak je ten asi pohotovostní aparát zkonstruovanej a šlo by na to nějak vyzrát?
21:46:51
29.05.2009
29.05.2009

PeterP136
-> FORM: Ak to uchladis tak neexistuju ziadne odporucania, len povery. Lenze neuchladis a otomtoje ;). Ak by si aj uchladil elektrolyt tak neuchladis elektrody. Ale napriklad ev pezot baterky maju vodne chladenie (priamo baterky a nie len ich ulozenie) a tie nabijes skutocne aj za par minut. Akurat su vraj nicd.
08:05:15
29.05.2009
29.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> PeterP136: Jasně, v případě otevřeného provedení akumulátoru, pokud budeš kontrolovat teplotu, je možno nabíjet i vyšším proudem, ale většinou se to nedoporučuje. Nabíječka samozřejmně musí končit s napětím 14,4V, které dál udržuje, je to hrana plynovacího napětí, dneska už se neuvažuje, že budeš u baterie stát a hlídat jí. Po odpojení z jakéhokoliv nabíjecího zdroje samozřejmně na baterii naměříš menší napětí, teoreticky by jsi měl změřit tak kolem 13V bez zatížení v prvních pár chvilkách, po lehkém zatížení musí napětí spadnout na 12V.
00:32:38
29.05.2009
29.05.2009

PeterP136
ono by sa mohol akumulator nabijat aj vyssim pruom ale to uz by sa nestihalo odvadzat teplo ani z dosiek ani z elektrolytu, preto je zauzivany nejaky pomer medzi kapacitou a nabijacim prudom, ale pri lacnych nabijackach to aj tak neovplyvnite. Navyse lacne nabijacky koncia pri cca 14.4V cize akumulatory po skonceni nabijania nemaju ani tych 14.4V a to im doda aj kazdy modernejsi alternator v aute a netreba na to nabijacku. Vlastne dnes je lacna nabijack alen na to aby ste si ozivli baterku potom ako zabudnete zapnute radio alebo svetla.
01:29:44
27.05.2009
27.05.2009

FORM - zlomená ojnice
-> Klubko_: nabíjet desetinovým proudem 4 hodiny je nesmysl, nabít ji za tu dobu nemůžeš, spíš udávají, že je to baterie konstruovaná tak, že ji můžeš dobít tak za 4 hodiny, tedy proudem kolem 0,3CA (nikoliv 0,1CA), jak už jsem psal. Větší proudy většinou startovací akumulátory bez problému zvládnou, spíš je problém s nabíječkou, protože slušná nabíječka schopná dodat třeba 20A už je trochu náročnější a tedy dražší.
01:24:34
27.05.2009
27.05.2009

FORM - zlomená ojnice
Záleží na typu nabíječky, nejjednodušší nabíječky z marketu mají takzvanou přirozenou W charakteristiku (dobíjecí proud je úměrný rozdílu napětí zdroje a elektrochemického napětí baterie, podělený veškerými indukčnostmi v okruhu) , mají jen trasformátor s větší rozptylovou indukčností a usměrňovačem, naopak trochu inteligentnější nabíječky mají IU charakteristiku. V počátku nabíjí konstantním proudem třeba těch 6A, jakmile dosáhne hrany plynovacího napětí (bude v baterii cca 80% kapacity) přejde do režimu konstantního napětí a nabíjecí proud klesá, baterie je udržována na konstantním napětí. Jinak udávaná kapacita je takzvaně desetihodinová vybíjecí, v případě nabíjení desetinovým proudem bude potřeba nabíjet delší dobu než 10h. Dodaná energie samozřejmně závisí na proudu a čase, jakmile je akumulátor nabitý, tak už se mění enerigie jen v teplo. Není problém 6A dobíjet 95Ah akumulátor, ale nabitý bude při rozumné nabíječce tak za 20h. Většina olověných akumulátorů se běžně může nabíjet proudem cca 0,25-0,3CA, tedy tenhle by se mě nabíjet tak 25A, pak by byl ekvivalentně nabit tak za 5h.
00:35:12
27.05.2009
27.05.2009

Klubko_
-> LiMaK - 742 forever: to se pocita takle? Sem mel zazity, ze kdyz budu nabijet proudem, kterej bude 1/10 kapacity baterky, ma se nabijet 12-14 hod. A prave mi bylo divny, ze v navodu u novejch baterek je psany doba nabijeni desetinovym proudem 3-4hodiny.
A este me zajima, co ovlivnuje nabijeci proud. Sem myslel, ze ten se sem meni v zavislosti na nabiti te baterky, cili na velikosti vnitrniho odporu. Vybita-malej odpor, velkej proud, pozdej pri nabijeni proud klesa, odpor stoupa. Mluvim o nabijecce, kde je jen trafo a usmernovac.
A este me zajima, co ovlivnuje nabijeci proud. Sem myslel, ze ten se sem meni v zavislosti na nabiti te baterky, cili na velikosti vnitrniho odporu. Vybita-malej odpor, velkej proud, pozdej pri nabijeni proud klesa, odpor stoupa. Mluvim o nabijecce, kde je jen trafo a usmernovac.
00:19:48
27.05.2009
27.05.2009

Springo
diki pekne... ja som sa len bal ci sa nabijacka nepokazi... to ze ju budem nabijat den mi az tak nevadi. Sice asi to aj dost papa elektriky vsak? :)
22:02:59
26.05.2009
26.05.2009

LiMaK - 742 forever
tak vono jde o typ nabijecky, ale kdyby tlačila pořád 6A, tak budes tu baterku nabijet
95:6 hodin.... cca 16hodin...
ale pokud mas nabijecku chytrou, klesá ti proud v průběhu dobíjení, takže +-24 hodin
95:6 hodin.... cca 16hodin...
ale pokud mas nabijecku chytrou, klesá ti proud v průběhu dobíjení, takže +-24 hodin
21:00:31
26.05.2009
26.05.2009

pistaa
-> Springo: alebude to dlho trvat..
16:36:08
26.05.2009
26.05.2009

Zazaa
muzes
13:51:27
26.05.2009
26.05.2009

Springo
zdravim... chcem sa opytat ci mozem 95Ah autobateriu v pohode nabijat s 6A nabijackou?