-> P3K83: ja ťa neodsudzujem, ale chcem ťa vyviesť s omylu.
elektricky je regulácia robená odporovou kaskádou kde sa do série k motoru ventilátora pripájajú, prípadne odpájajú odpory...
trocha Ohmovho zákona
čiže na plno - ventilátor má 120W čo je prúd 10A ( pri 12V ) a teoretický odpor 1,2Ohm.
poloha 2 - 0,6Ohm odpor v sérii s motorom ( podľa 1. Kirofového zákona sa odpory v sérii sčítajú ) takže výsledný odpor obvodu je 1,8Ohm, takže obvodom tečie prúd 6,7A a to je odoberaný výkon zo siete cca 80W
poloha 1 - pridaný 1,2Ohmový odpor do série - výsledný odpor je 3Ohm, tečie tadiaľ 4A a odoberaný výkon zo siete je 48W.
v skutočnosti sú rozdiely, ale nie také veľké, veľa záleží na odpore vzduchu, filtroch, stave motora....
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Regulátor otáčok vs. odpory v Kúrení Favo
13:04:46
17.12.2009
17.12.2009

michalkatka
21:42:39
16.12.2009
16.12.2009

P3K83
ďakujem za názory a kritiku. Trošku vám to priblížim, prečo to chcem upraviť. Tých dôvodov je samozrejme viacej. V prvom rade mi ide o akýsi test, či je možné znížiť spotrebu kúrenia pri použití iných ventilátorov s rovnakým alebo väčším prietokom vzduchu. To čo som spomýnal s tými troma ventilátormi a výkone spolu 33W a odberaným prúdom všetkých troch cca 1,5A.To už mám odskúšané, ( priložil som tri ventilátori na sanie kúrenia a pri plnom výkone všetkých troch to fúka silnejšie, ako pri originálnom 120Watovom ventilátore. Takže reguláciu riešiť nemusím.
Ďalším dôvodom je to, že ma už nebavý stále počúvať ten škrípavý zvuk z kúrenia aj ked som to 100x premazával a aj vymenil púzdra.
K tomu prínosu. Myslíte že nieje rozdiel napájať 120W ventilátor cez 15A poistku a napájať 3x11 W ventilátory cez poistku 2A. Už len to že sa odoberá menší prúd z batérie je prínos.
O spotrebu paliva mi vôbec nejde.
Nemusíte ma tu odcudzovať ( čest výnimkám ) za to, že som dostal dobrý nápad, ktorý chcem vo svojom volnom čase zrealizovať.
Myslím si, že toto je tuning uprava a nie len nahádzať kridla a ramusy :D:D:D
Podobné názory som počúval, ked som chcel namontovať nezávislé kúrenie do favorita. A teraz ked ho mám a spúšťam si ho aj cez smsku, tak všetci len otvárajú huby :P
Ďalším dôvodom je to, že ma už nebavý stále počúvať ten škrípavý zvuk z kúrenia aj ked som to 100x premazával a aj vymenil púzdra.
K tomu prínosu. Myslíte že nieje rozdiel napájať 120W ventilátor cez 15A poistku a napájať 3x11 W ventilátory cez poistku 2A. Už len to že sa odoberá menší prúd z batérie je prínos.
O spotrebu paliva mi vôbec nejde.
Nemusíte ma tu odcudzovať ( čest výnimkám ) za to, že som dostal dobrý nápad, ktorý chcem vo svojom volnom čase zrealizovať.
Myslím si, že toto je tuning uprava a nie len nahádzať kridla a ramusy :D:D:D
Podobné názory som počúval, ked som chcel namontovať nezávislé kúrenie do favorita. A teraz ked ho mám a spúšťam si ho aj cez smsku, tak všetci len otvárajú huby :P
20:34:59
16.12.2009
16.12.2009

miro_zv - zrušená registrace


17:02:20
16.12.2009
16.12.2009

Misumi
Nedá mi to abych se neozval.Pan Watt to vymyslel=watt je součin napětí a proudu.O tom není pochyb,ale zapomněl dodat (v reálném čase)Znamená to,že když chci ze 120w ubrat polovinu´=60w tak těch zbylých 60w promněním z větší části v teplo=úspora je minimální.Dnes se to řeší jinak!PULNÍM REGULÁTOREM který umí odebtat čas na poměrně vysoké frekvenci-nic nového-tato regulace je téměř bezstrátová od 0 do100 procent=nehřeje se ani při proudu okolo 100A.Je to malé levné jednoduché.1X int.obvod 1 poták 1 fet a pár diskretních součástek celé asi 100kč.prodávají to i jako stavebnici.Použití třeba gril,medomet,dětské vozítka ,posuv drátu v co svářečce,regulace jasu žárovek ,topných deček do sedáků atd.
16:34:16
16.12.2009
16.12.2009

Martin14
-> michalkatka: Dobre ale ztrátový výkon na polovodiči zahrnuje pouze vypínací a spínací ztráty a ztráty v propustném směru.Čili v porovnání s odporovou regulací kde všechen přebytečný výkon přeměňuješ na teplo je regulace polovodičovými prvky úplně jinde.Takže by mu to mohlo pomoct. Druhá věc je jestli to bude mít nějaký přínos na spotřebě jak elektrické energie tak i paliva. Ale ať si každý sáhne sobě do svědomí na co mu je půlka úprav v autě. Člověk to dělá pro sebe, aby se mu líbilo a nebo se třeba i něčemu přiučil, takže jestli to chce udělat tak s chutí do toho.:-)
13:02:14
16.12.2009
16.12.2009

StepaNoFUN
-> P3K83: Nechci bejt z těch co kritizujou... Samozřejmě elektronická regulace je řešení a to o něco lepší než odpory. Ztráty tam rozhodně budou menší. Nicméně zatím jsem neviděl auto (ale přiznám se že jsem po tom příliš nepátral, takže jich pár určitě bude) který by mělo ventilátor topení řešenej jinak než odporama. Teda pokud pominu auta s automatickou klimou. Ty maj opravdu regulaci plynulou a řešenou elektronicky...
Ale spíš by mě zajímal důvod Tvého snižování spotřeby elektriky... Protože co vím, tak atrenátor se podílí na spotřebě paliva cca 0,1 - 0,3 l na 100km. Takže pokud ho nevyřadíš úplně (což je skoro nesmysl, protože jediný řešení který mě v současný době napadá je jeho nahrazení fotovoltaickejma článkama, jejichž cena by byla někde v říši snů a stálost funkce velice diskutabilní), tak bych úsporu viděl někde tak kolem 0,05-0,1l paliva na 100km... Takže pokud vezmu v úvahu vynaložený úsilí s vymejšlením, cenu materiálu a strávenej čas, tak bych předpokládal návratnost někde tak za 1milion kilometrů, který asi s favoritem po dobu jeho životnosti nenajedeš... Jedině snad že bys s tím autem chtěl jezdit EKORallye (jestli se to ještě vůbec jezdí) a k už provedenejm úpravám bys jako třešničku na dortu chtěl ještě snížit spotřebu touhle cestou... Nicméně v tomhle případě bys asi spíš ten ventilátor řešil pouze na dobu nezbytně nutnou na odmlžení oken a kvůli váze pravděpodobně i bez regulace....
Ale spíš by mě zajímal důvod Tvého snižování spotřeby elektriky... Protože co vím, tak atrenátor se podílí na spotřebě paliva cca 0,1 - 0,3 l na 100km. Takže pokud ho nevyřadíš úplně (což je skoro nesmysl, protože jediný řešení který mě v současný době napadá je jeho nahrazení fotovoltaickejma článkama, jejichž cena by byla někde v říši snů a stálost funkce velice diskutabilní), tak bych úsporu viděl někde tak kolem 0,05-0,1l paliva na 100km... Takže pokud vezmu v úvahu vynaložený úsilí s vymejšlením, cenu materiálu a strávenej čas, tak bych předpokládal návratnost někde tak za 1milion kilometrů, který asi s favoritem po dobu jeho životnosti nenajedeš... Jedině snad že bys s tím autem chtěl jezdit EKORallye (jestli se to ještě vůbec jezdí) a k už provedenejm úpravám bys jako třešničku na dortu chtěl ještě snížit spotřebu touhle cestou... Nicméně v tomhle případě bys asi spíš ten ventilátor řešil pouze na dobu nezbytně nutnou na odmlžení oken a kvůli váze pravděpodobně i bez regulace....
07:49:23
16.12.2009
16.12.2009

michalkatka
vymýšlaš hovadiny, skús si to ešte raz poriadne premerať.
energetický prínos by si mal jedine v prípade že by si použil SSmotor zo samostatnými vinutiami pre jednotlivé výkony, ale prínos aj tak malý.
beriem do úvahy SS elektomotor bez záťaže, tie rozdiely tam nebudú také veľké, akýkoľvek elektronický regulátor má výkonový prvok ktorý musíš chladiť rovnako ako odpory, hovorí sa tomu stratový výkon odporu, chladiča...
ak chceš môžem ti podľa Ohmového zákona vyrátať presné odbery pre jednotlivé polohy.
energetický prínos by si mal jedine v prípade že by si použil SSmotor zo samostatnými vinutiami pre jednotlivé výkony, ale prínos aj tak malý.
beriem do úvahy SS elektomotor bez záťaže, tie rozdiely tam nebudú také veľké, akýkoľvek elektronický regulátor má výkonový prvok ktorý musíš chladiť rovnako ako odpory, hovorí sa tomu stratový výkon odporu, chladiča...
ak chceš môžem ti podľa Ohmového zákona vyrátať presné odbery pre jednotlivé polohy.
20:50:42
14.12.2009
14.12.2009

Milan 136
-> P3K83: nechápu přínos týhle úpravy. jinak v octavii jsou odpory tak nevím co tu vymýšlíš:) a ve fabii jak píšeš samozřejmě taky
16:10:11
14.12.2009
14.12.2009

petr s
-> P3K83: Tak mu porad aby tal ještě čtvrtý a bude mít turbo
16:06:09
14.12.2009
14.12.2009

P3K83
Dnes sa mi naskytol zaujímavý pohľad do kamarátovej felicie. On to vyriešil ideálne. Vyhodil von ten 120W žráč ( ventilátor) z kúrenia a nahradil ho 3-ma klasickými ventilátormi na 12V o rozmeroch myslím 120x120mm, každý o výkone 11W ( 485mA ).Tieto našroboval hned pod tu mriežku, čo zachatáva listie a iný bordel. Vypínačom prepína či ide 1-2 alebo 3 ventilátory naraz. Fúka to suprovo, povedal by som že ešte výkonnejšie ako ten moj šhit vo favorite. Spotreba všetkých troch 33W, čo je obrovský rozdiel oproti 120W.
Neskor založím vlákno s fotkami, určite sa to niekomu bude páčiť a odlahcí si takto záťaž altiku.
Neskor založím vlákno s fotkami, určite sa to niekomu bude páčiť a odlahcí si takto záťaž altiku.
15:38:13
12.12.2009
12.12.2009

Martin14
-> P3K83: Tam pak hlavne zalezi jaky to je koncern a jaky druh motoru pouzivaji.Ono uz to neni jako driv ze se pouzivali klasicky komutatorový ss stroj.Ted uz je skoro co auto tak vlastni rizeni a kazdy ma pro sebe vyvinutý vlastní rídicí systémk tomu dannému motoru.
15:32:13
12.12.2009
12.12.2009

P3K83
Jasne rozumiem. A ako to maju potom novšie auta? Skúsim pozrieť brachovi do fabie ako to tam je robené.
14:30:41
12.12.2009
12.12.2009

Martin14
-> LiMaK - 742 forever: A to trafo by jsi napajel jak kdyz funguje jen na principu stridaveho magneticeho toku(cili i proudu).Je pravda ze by jsi ho dokazal dostat primo z alternatoru ale to by jsi pak musel resit problem s tim ze muzes regulovat pouze pri bezicim motoru.
Jinak pojem frekvencni menic je docela slozity.Ono to muze byt i zarizeni ktere ti ze ss udela stridavy. Pak to nejak transformuje a zase prevede na ss napeti ale o jine velikosti. Treba jako klasicky menic ktery pripojis v aute na 12 V a pak tam mas zasuvku na 230 se stridavým proudem.
Ale kdyz si vezmes cenu toho zarizeni tak je lepsi mit regulaci pres odpor a je klid.Ten chopper by se asi musel postavit sice to neni zadna slozitost ale nevim kdo se s tim chtel delat kdyz pak uzitek asi nebude takovy.
Jinak pojem frekvencni menic je docela slozity.Ono to muze byt i zarizeni ktere ti ze ss udela stridavy. Pak to nejak transformuje a zase prevede na ss napeti ale o jine velikosti. Treba jako klasicky menic ktery pripojis v aute na 12 V a pak tam mas zasuvku na 230 se stridavým proudem.
Ale kdyz si vezmes cenu toho zarizeni tak je lepsi mit regulaci pres odpor a je klid.Ten chopper by se asi musel postavit sice to neni zadna slozitost ale nevim kdo se s tim chtel delat kdyz pak uzitek asi nebude takovy.
14:21:53
12.12.2009
12.12.2009

LiMaK - 742 forever
frekvenční měnič na stejnosmerný proud?
jo, tak na stridavych 220V s frekvenci 50Hz, tam bych to chapal, ale u 12V auta frekvenci nemas.
jedina mozna jak pise -> Martin14: o tom chopperu...to by ti mozna pomohlo, v každem pripade jsem zvedavej k cemu se doberete a jestli to uskutecnis...
jedinne pak vytvořit zdroj, třeba na 9V, 6V, a tim pak napajet jednotlive stupne pres rele...ale...zase jsem u toho, že klasické trafo z 12V na 6V má ztráty jak prase, takže proud na vetilator mas ve vysledku stejny, jen za trafem,k ventilatoru ti pujde mala cast, ale na privodu bude to jiste,neb normalni trafo sežere zbytek...jestli me teda jako elektronika amatera-chapes.
jo, tak na stridavych 220V s frekvenci 50Hz, tam bych to chapal, ale u 12V auta frekvenci nemas.
jedina mozna jak pise -> Martin14: o tom chopperu...to by ti mozna pomohlo, v každem pripade jsem zvedavej k cemu se doberete a jestli to uskutecnis...
jedinne pak vytvořit zdroj, třeba na 9V, 6V, a tim pak napajet jednotlive stupne pres rele...ale...zase jsem u toho, že klasické trafo z 12V na 6V má ztráty jak prase, takže proud na vetilator mas ve vysledku stejny, jen za trafem,k ventilatoru ti pujde mala cast, ale na privodu bude to jiste,neb normalni trafo sežere zbytek...jestli me teda jako elektronika amatera-chapes.
13:57:18
12.12.2009
12.12.2009

Martin14
-> P3K83: Tak jestli te dobre chapu , tak by pro tebe byl nejlepší ss regulátor.Je to obvod kde reguluješ elektronickým prvkem napětí s minimálníni ztrátami. Odborne se to nazývy Chopper. Jde o to že ty vlastně spínáš a vypínaš elektronický prvek a tím reguluješ hodnotu toho napětí podle délky zapnutí a vypnutí toho vypínače. Frekvenční měnič je pro tebe bezpředmětný jak z důvodu použití tak i financí.Horsi je ze jsem zatim nikde nic takoveho nevidel ale urcite se da nekde uz neco koupit co ti bude rebulovat napeti od 0-14 Voltu.
13:19:36
12.12.2009
12.12.2009

P3K83
Zle si ma pochopil. Tým potenciometrom by som riadil elektroniku a nie pramo ventilátor. Keby to šlo tak jednoducho, tak by stačilo zapojiť samostatný potenciometer do obvodu ventilátora, no ten by taký prúd určite nevydržal. Práve som našiel nejaký spôsob regulácie otáčok zmenou frekvencie. ( frekvenčný menič) Len si niesom istý, či to funguje aj na jednosmerných motoroch.
Ako je to potom riešené v novších vozidlách? Verím že určite nie použitím týchto zastaralých odporov.
Ako je to potom riešené v novších vozidlách? Verím že určite nie použitím týchto zastaralých odporov.
12:46:24
12.12.2009
12.12.2009

LiMaK - 742 forever
pokud jak pises
P3K83 12.12.09 11:44:52 napsal:
Preto to chcem riešiť nejakou elektronikou, na ktorej bude nejaký
potenciometer, ktrorým nahradím prepínač 1–2–3 .
tak potenciometr, co tam chces cpát je vlastne stavitelný odpor.
polohohy 1-2-3 je resena ruzne velkými odpory a podle toho se ti rychle toci ventilator,neb mu snizujes napetí.
tvoje reseni by bylo naprosto k hovnu, nebot ten potenciometr je stavitelný odpor a nicim si tim nepomuzes...
P3K83 12.12.09 11:44:52 napsal:
Preto to chcem riešiť nejakou elektronikou, na ktorej bude nejaký
potenciometer, ktrorým nahradím prepínač 1–2–3 .
tak potenciometr, co tam chces cpát je vlastne stavitelný odpor.
polohohy 1-2-3 je resena ruzne velkými odpory a podle toho se ti rychle toci ventilator,neb mu snizujes napetí.
tvoje reseni by bylo naprosto k hovnu, nebot ten potenciometr je stavitelný odpor a nicim si tim nepomuzes...
11:44:52
12.12.2009
12.12.2009

P3K83
Caute, sory za založenie ďalšieho tématu, no pri hľadaní som tu skoro nič nenašiel.
K veci.
Vie mi niekto skúsenejší poradiť prípadne poskytnúť schému na výrobu obvodu na reguláciu otáčov ventilátora kúrenia na favorite?
Znižujem postupne odber spotrebičov v aute ( Led diody a podobne) a zistil som, že ventilátor kúrenia, či už je v polohe 1, 2 alebo 3 , tak stále odoberá skoro rovnaký prud z batérie, čiže spotrebuje cca 120 Watov aj ked je v polohe 1. Príčinou sú, ako mi bolo vysvetlované, predradné odpory v kúrení, ktoré zabezpečujú pomalšie otáčky v polohe 1 a 2.
Preto to chcem riešiť nejakou elektronikou, na ktorej bude nejaký potenciometer, ktrorým nahradím prepínač 1-2-3 . Chcelo by to obvod, ktorý znesie 10-15 A. NA internete som našiel obvody, ale len do 6A
Za rady a návody vopred Ďakujem.
K veci.
Vie mi niekto skúsenejší poradiť prípadne poskytnúť schému na výrobu obvodu na reguláciu otáčov ventilátora kúrenia na favorite?
Znižujem postupne odber spotrebičov v aute ( Led diody a podobne) a zistil som, že ventilátor kúrenia, či už je v polohe 1, 2 alebo 3 , tak stále odoberá skoro rovnaký prud z batérie, čiže spotrebuje cca 120 Watov aj ked je v polohe 1. Príčinou sú, ako mi bolo vysvetlované, predradné odpory v kúrení, ktoré zabezpečujú pomalšie otáčky v polohe 1 a 2.
Preto to chcem riešiť nejakou elektronikou, na ktorej bude nejaký potenciometer, ktrorým nahradím prepínač 1-2-3 . Chcelo by to obvod, ktorý znesie 10-15 A. NA internete som našiel obvody, ale len do 6A
Za rady a návody vopred Ďakujem.