
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
spotřeba el. vs spotřeba paliva
21:14:33
20.06.2011
20.06.2011

darklord
-> King: tych mojich 70pct bolo len ucelovo zvolenych koli nazornosti, s realitou to v pripade dneskych altikov nema nic spolocneho 

20:59:16
20.06.2011
20.06.2011

peti
-> King: o tej ucinnosti som cital aj ja ze je len okolo 30 az 40 % kvoli tomu co pises ale aj kvoli malym rozmerom
20:24:40
20.06.2011
20.06.2011

palinator
-> King:
A kolik má účinost turboalternátor v Temelíně? :o))
A kolik má účinost turboalternátor v Temelíně? :o))
17:48:06
20.06.2011
20.06.2011

King
Jenom k těm optimistickým číslům účinnosti altíku - prej ve vyšších otáčkách docela dost žere ta vrtule, která je po dřemenicí (známý efekt vrtule v Š100 :), něco padne na buzení, něco protopěj diody usměrňovače, ztráty ve vinutí, něco na buzení, ztráty na řemenu, ložiska .....no a čet jsem někde, že ta účinnost pak může bejt třebas jenom 30-40pct. Halt to není alternátor v Temelíně :)
15:52:59
20.06.2011
20.06.2011

minno
No teda. Tak nad tým, že altíkom sa ťahšie točí čím väčší výkon od neho odoberáme, nad tým som v živote nerozmýšľal a preto mi bolo divné, prečo by sa mala zvyšovať spotreba motora. Vďaka za ozrejmenie. Zaujímavé.
15:47:14
20.06.2011
20.06.2011

haso
-> palinator: jojo...to o tych prudoch uz viem...ja som len myslel ze to vytvara furt rovnako, ja s elektrikou kamarat nejsom ale daco som si + - pamatal
15:41:07
20.06.2011
20.06.2011

palinator
-> haso:
Odporová regulace výkonu by to také zvládla, tedy že by zbytek energie šel na zmar, ale je to nehospodárné, proto se reguluje míra buzení, z níž vyplývá změna napětí na výstupu z alternátoru. Čím menší buzení, tím menší napětí a tím menší proud dodávaný do sítě, tím menší proud ve vinutí statoru a menší síla působící proti pohybu rotoru. Verstehen Sie? Do přesného popisu sil v elektromagnetickém poli se mi nechce pouštět. Jinak čím vyšší otáčky, tím vyšší generované napětí.
Odporová regulace výkonu by to také zvládla, tedy že by zbytek energie šel na zmar, ale je to nehospodárné, proto se reguluje míra buzení, z níž vyplývá změna napětí na výstupu z alternátoru. Čím menší buzení, tím menší napětí a tím menší proud dodávaný do sítě, tím menší proud ve vinutí statoru a menší síla působící proti pohybu rotoru. Verstehen Sie? Do přesného popisu sil v elektromagnetickém poli se mi nechce pouštět. Jinak čím vyšší otáčky, tím vyšší generované napětí.
18:59:14
19.06.2011
19.06.2011

darklord
-> haso: nie nevytvara. Vyraba tolko kolko zvlada vzhladom na otacky a zataz (odpor). Regulator udrzuje konstantne napatie (~14V) a podla meniaceho sa odporu sustavy auta dodava alternator potrebny prud aby v sustave bolo stale 14V. Cize cim vecsi odpor tym viac prudu musi dodat a tym viac mechanickej energie odobera motoru.
18:33:18
19.06.2011
19.06.2011

adamisko
-> haso: no vykon alternatoru je taky zavisly na otackach (pokles napeti - vzorec P=U*I) ale je mu celkem jedno kolik zrovna odebiras protoze nadbytek vetsinou frci do akumulatoru,
18:24:23
19.06.2011
19.06.2011

haso
a nevytvara alternator stale rovnako velku energiu? bez ohladu ci je alebo nieje zatazena sustava?
18:04:18
19.06.2011
19.06.2011

darklord
-> Suchos: remenica alternatoru v pripade ziadneho odberu kladie odpor iba co sa tyka trenia a ostatnych mechanickych strat. Cim viac zatazis alternator odberom, tym vecsi odpor kladie rotor navyse k tomuto mechanickemu odporu (ktory je stale plusminus konstantny). Vsimni si napriklad ze mas ine volnobezne otacky ked su spotrebice vypnute, a potom ked vsetko pozapinas sa otacky znizia (teda u karburatoroveho motoru ktory si ich nereguluje sam).
18:00:29
19.06.2011
19.06.2011

Suchos
tak tomu tak nějak rozumi, že čim víc enerige chci ze systému dostat, tim víc ji tam musim dodat...
Ale mohl bys to prosím objasnit ještě trochu konkrétněji, pro nás hloupé co nedávali na základce pozor...
Pokud vemu situaci a pustim si v autě veškerý el. příslušenství a nebo vše vypnu.
Tak abych jel stejně rychle se zapnutým příslušenstvím, tak musim víc šlapat na plyn...?
A co se stane v případě, že mam nabitou baterku a nepotřebuji takřka žádnou energii... řemenice alternátoru se točí pořád... Tato enerigie příjde na zmar?
Ted napíšu možná uplnou hloupost: Neklade řemenice alternátoru v případě, že potřebuji větší odběr energie větší odpor. Tím pádem by na její roztočení bylo třeba více energie z motoru?
Ale mohl bys to prosím objasnit ještě trochu konkrétněji, pro nás hloupé co nedávali na základce pozor...
Pokud vemu situaci a pustim si v autě veškerý el. příslušenství a nebo vše vypnu.
Tak abych jel stejně rychle se zapnutým příslušenstvím, tak musim víc šlapat na plyn...?
A co se stane v případě, že mam nabitou baterku a nepotřebuji takřka žádnou energii... řemenice alternátoru se točí pořád... Tato enerigie příjde na zmar?
Ted napíšu možná uplnou hloupost: Neklade řemenice alternátoru v případě, že potřebuji větší odběr energie větší odpor. Tím pádem by na její roztočení bylo třeba více energie z motoru?
17:35:38
19.06.2011
19.06.2011

darklord
-> minno: Pri premene formy energie musis do sustavy dodat tolko energie co z nej odoberas.
V tomto pripade
1. odoberame z alternatora povedzme 50A prud (pri 14V je to 700W el energie)
2. alternator ma ucinnost premeny mechanickej energie na elektricku povedzme 70% tzn aby generoval 700W elektrickej energie musime mu dodavat 1kW mechanickej energie ktoru odoberame z motoru.
Cize cim viac energie chceme z alternatoru dostat (v ramci jeho moznosti) tak tym viac energie mu musime dodat.
A toto same plati pre spalovaci motor cize premenu chemickej energie na mechanicku.
V tomto pripade
1. odoberame z alternatora povedzme 50A prud (pri 14V je to 700W el energie)
2. alternator ma ucinnost premeny mechanickej energie na elektricku povedzme 70% tzn aby generoval 700W elektrickej energie musime mu dodavat 1kW mechanickej energie ktoru odoberame z motoru.
Cize cim viac energie chceme z alternatoru dostat (v ramci jeho moznosti) tak tym viac energie mu musime dodat.
A toto same plati pre spalovaci motor cize premenu chemickej energie na mechanicku.
17:33:33
19.06.2011
19.06.2011

vhml
samozrejme ze spotreba je vetsi, otazka je jak dalece. Rozsvícena světla budou mít nějakých 120Watů. Účinnost alternátoru jako celku, plus účinnost řemenovýho převodu atd, kdyby byla třeba 60%. tak z motoru musíš odebrat 200Watů výkonu, které využíváš v tu chvíli na svícení místo pohonu
17:31:15
19.06.2011
19.06.2011

minno
asi som vtedy v škole tiež chýbal.
17:28:45
19.06.2011
19.06.2011

darklord
Jak pricinu? Pricina je zakon zachovania energie. Fyzika zakladnej skoly.
17:26:55
19.06.2011
19.06.2011

Suchos
Ahoj, chci se zeptat, jaká je závislost mezi spotřebou el. energie a spotřebou paliva. Ale teda hlavně proč tomu tak je...
Při chodu motoru odebírám el. energii z alternátoru. Čím víc jí odebírám, tak tím víc mi roste nějaký odpor? A abych udržel stejné otáčky, tak musím přidat plyn?
Pokud budu odebírat více el. energie, tak bych měl mít větší spotřebu.
Následky si tak nějak domyslím, ale jde mi o tu příčinu... Dík za vysvětlení
Při chodu motoru odebírám el. energii z alternátoru. Čím víc jí odebírám, tak tím víc mi roste nějaký odpor? A abych udržel stejné otáčky, tak musím přidat plyn?
Pokud budu odebírat více el. energie, tak bych měl mít větší spotřebu.
Následky si tak nějak domyslím, ale jde mi o tu příčinu... Dík za vysvětlení
