skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 1000mb, problém dobíjení
09:58:23
13.06.2013
13.06.2013

Markop
-> oojirka: V regulačním relé je omezovač proudu štelovaný z výroby na hodnotu 22A. Proto není žádná pojistka potřeba, natož patnáctiampérová. Proto píšu že je relé potřeba proměřit a případně seřídit. Napětí, zpětný proud a proudový omezovač. Staré relé může mít ožvejkané kontakty a nedrží parametry, ale i nové je potřeba zkontrolovat - aspoň napětí.
07:20:45
13.06.2013
13.06.2013

oojirka
-> Markop: Jo to účtuje :(....pravda je, že už jsem v něj ztratil důvěru a dost mě to všechno štve. Automechanika mám skvělýho, můj nejlepší kámoš, práce skoro zadarmo, díly za nákupku, ale autoelektrikáře ne, no a pak to takhle dopadá. Bohužel jsem při "opravě" nebyl, abych měl jistotu co opravdu udělal a co jen kecá.... Ale koukal jsem do "chytrých" knížek a prostě přijde mi, že ta pojistka 15A je slabá. Musí tam jít větší proud přeci no a pak to pojistka nevydrží. Já bych klidně i tu pojistku vyhodil a dal to napřímo, ale na druhou stranu se trochu bojím, co by to udělalo. Furt si říkám, že z nějakého důvodu tam asi má být.
22:16:12
12.06.2013
12.06.2013

Markop
-> oojirka: Poslyš, ty máš ale zvláštního autoelektrikáře. Napětí regulačního relé neseřídí, omezovač proudu tamtéž neproměří, pojistku která tam nemá co pohledávat nevyhodí...
Tipuji, že prachy účtuje, co?
Tipuji, že prachy účtuje, co?
13:07:16
12.06.2013
12.06.2013

dragon_cb_cz
-> oojirka: Pokud je to jak říkáš, tak akorát maskuje nějaký jiný problém, který bys tak jako tak měl vyřešit...
10:33:29
12.06.2013
12.06.2013

oojirka
-> dragon_cb_cz: No otázka je jestli to tam původní majitel z nějakého důvodu - přehřívání apod. nedal schválně. To právě nevím a už ani bohužel nezjistím. zemřel v únoru.
23:33:23
11.06.2013
11.06.2013

dragon_cb_cz
-> oojirka: A proč jí prostě nevyhodíš když tam nemá co dělat?
20:54:51
11.06.2013
11.06.2013

oojirka
Je možné, že pojistka 15 A, kterou tam mám oproti originálu navíc (podle původního majitele asi jako jistotu), která jde od svorky B je slabá a proto nevydrží. Když by tam měl jít maximální proud až 22 A? Po nastartování se do deseti vteřin přepálí. Jen je mi divný, že když jsem to měl u elektrikáře, tak při předání auta zpět, to normálně beželo a pojistka držela.
19:12:20
11.06.2013
11.06.2013

oojirka
-> dragon_cb_cz: jojo, mám tam dynamo a přesně to co je v tom inzerátu.
18:57:02
11.06.2013
11.06.2013

dragon_cb_cz
aukro.cz/v91-skoda-100-10
00-nepouzite-rele-i3296031
036.html to by melo byt ono.
18:43:48
11.06.2013
11.06.2013

dragon_cb_cz
-> oojirka: Pokud tam máš dynamo, tak to relé je jiné než na altík - od pohledu je větší. Na prodej se objevuje celkem často, cca za ty 3 kila.
18:36:35
11.06.2013
11.06.2013

oojirka
-> Eidy: díky, tak to snad neseženu a budu doufat, že tím vyřeším problém s dobíjením.
18:34:36
11.06.2013
11.06.2013

Eidy
-> oojirka: to moc nevím, já po tom nekoukám. Ale počítal bych 300-500. Místní znalci mě ale jistě opraví.

18:33:36
11.06.2013
11.06.2013

oojirka
-> Eidy: a tak +-cenu, kolik se to tak pohybuje?
18:31:13
11.06.2013
11.06.2013

Eidy
-> oojirka: Nové určitě po burzách nebo v inzerátech.
18:23:21
11.06.2013
11.06.2013

oojirka
Nevíte jestli se ještě dnes dá koupit relé dobíjení na tisícovku, takové to klasické, které většina z nás v autě má? co jsem koukal na net, tak jsem nic nenašel. Potřeboval bych ho koupit.
08:55:14
20.05.2013
20.05.2013

Jozka
-> oojirka 16.05.13 18:17:27: Holt asi uvařil přebíjením baterku, tak si to takhle posichroval..
12:17:59
17.05.2013
17.05.2013

oojirka
-> Markop: dík, jdu na něj:)
11:54:10
17.05.2013
17.05.2013

Markop
-> oojirka: jasně
09:29:57
17.05.2013
17.05.2013

oojirka
-> Markop: Jo tak to nevím. Jelikož se v tom nevyznám, tak jsem to nechal na něm. Takže by to šlo zvednout?
09:26:19
17.05.2013
17.05.2013

Markop
-> oojirka: A pročpak ti to kolega neseřídil? Stačí k tomu elektrikářské špičaté kombinačky a multimetr.
06:50:31
17.05.2013
17.05.2013

oojirka
-> Markop: Taky jsem koukal do knížky na tyhle hodnoty, které to má dávat. No tak uvidím, dává to těch 13,3 a jak píšeš je to ta spodní hranice. Nějak nevím, jak "zvýšit" volty, tak to nechám být ( pojistku odstraním, zapojím, jak má být) a uvidím co se bude dít. Maximálně si před delší cestou (která bude stejně tak jedna za rok) můžu pro jistotu dobít baterku a vlaky (na cestu zpět domů) jezdí po celé republice.:).
23:49:25
16.05.2013
16.05.2013

Markop
-> oojirka: 12-12,3V znamená fakticky nedobíjení, pokud ta pojistka byla mezi B+ relé a baterkou, tak to logicky ani dobíjet nemohlo.
13,3V je spodní hranice. Na prvním stupni regulátoru napětí v relé má být aspoň 13,5V, lépe 13,7V. Na druhém stupni min 13,9V, lépe 14,2V. Tak je to uvedeno v servisních příručkách.
13,3V je spodní hranice. Na prvním stupni regulátoru napětí v relé má být aspoň 13,5V, lépe 13,7V. Na druhém stupni min 13,9V, lépe 14,2V. Tak je to uvedeno v servisních příručkách.
18:17:27
16.05.2013
16.05.2013

oojirka
Dnes jsem byl u autoelektrikáře a s přepálenou pojistkou, která je tam navíc (i podle origo schéma zapojení) auto dobíjelo nějakých 12 - 12,3. Tak jsme zkusili ten drát s pojistkou vyhodit a zapojit to napřímo, kabelem od startéru přímo na relé (tedy tak, jak to má být, na svorku B) a auto dává nějakých 13,3, což už je prý dobrá hodnota. Tak mi jen přijde divný co tím původní majitel zamýšlel, že tam dával tu pojistku navíc, když tím, podle proměření vlastně uškodil, nejenom, že to pořád pojistku přepalovalo, ale i to dobíjelo míň.
12:26:10
12.05.2013
12.05.2013

oojirka
-> Markop: jde to od B, takže by to mělo jít ke startéru, ale prostě to vše normálně funguje. fotka nic moc, ale pro představu. Žlutý kabel (ten tlustší) vede do svazku a asi ke startéru a ten bíločervený do relé.
10:49:44
12.05.2013
12.05.2013

Markop
-> oojirka: Od regulačního relé dynama jdou jen čtyři vodiče:
B - silný vodič ke starteru (a od něj k akumulátoru).
D - silný vodič k dynamu (sv. D) a slabý vodič ke kontrolce dobíjení.
M - slabý vodič k dynamu (sv. M).
Možná že tam někdo něco bastlil a s dobíjením to nemá nic společného. Od jaký svorky ta pojistka vede? A kam skutečně vede? Protože kdyby byla na tom vodiči mezi sv. B relé a starterem, dobíjení by s přerušenou pojistkou nefungovalo.
Mimochodem, už jsem viděl u jednoho traktůrku s dynamem hustokrutopřísnej regulační systém, kdy byl použit regulátor napětí ze stodvacítky a dioda místo zpětného spínače. Omezovač proudu to nemělo, jen jakousi pojistku neznámé hodnoty, právě mezi regulátorem a starterem. A fungovalo to! :-D
B - silný vodič ke starteru (a od něj k akumulátoru).
D - silný vodič k dynamu (sv. D) a slabý vodič ke kontrolce dobíjení.
M - slabý vodič k dynamu (sv. M).
Možná že tam někdo něco bastlil a s dobíjením to nemá nic společného. Od jaký svorky ta pojistka vede? A kam skutečně vede? Protože kdyby byla na tom vodiči mezi sv. B relé a starterem, dobíjení by s přerušenou pojistkou nefungovalo.
Mimochodem, už jsem viděl u jednoho traktůrku s dynamem hustokrutopřísnej regulační systém, kdy byl použit regulátor napětí ze stodvacítky a dioda místo zpětného spínače. Omezovač proudu to nemělo, jen jakousi pojistku neznámé hodnoty, právě mezi regulátorem a starterem. A fungovalo to! :-D
10:04:08
12.05.2013
12.05.2013

oojirka
-> Markop: díky, já koukal i na originál schéma zapojení a tam také žádná pojistka značená není, takže to tam někdo asi dodělával. Jen je divný, že i při prasklý "dodělávaný" pojistce to normálně funguje. Takže je to vlastně tak, že od relé jde kabel, který je přerušený momentálně špatnou pojistkou a dál kabel pokračuje do svazku a vede ke startéru(alespon podle schéma zapojení). No tak to tam vlastně ani být nemusí, když to vše funguje?!?!
00:31:21
12.05.2013
12.05.2013

Markop
-> oojirka: Já jsem v servisu tato auta už nezažil, ale u regulačního relé dynama nemá být žádná pojistka. Celé to jistí jedna s pojistek v poj. skříňce (druhá), aspoň u Š100 to tak podle schématu je, tak u MB to bude podobné.
Mezi kontakty regulátoru napětí v relé, za provozu přeskakují jiskřičky, je to normální stav.
Mezi kontakty regulátoru napětí v relé, za provozu přeskakují jiskřičky, je to normální stav.
20:54:56
11.05.2013
11.05.2013

oojirka
Potřeboval bych poradit. U relátka dobíjení mám malou keramickou pojistku (u spínače napětí), která se mi přepaluje. Ne tedy hned po nastartování, ale třeba po pár kilometrech. Nevíte, kde by mohl být problém a co se stane v případě, že tam pojistka není, respektive je, ale přepálená? Auto i po přepálené pojistce dobíjí. A dnes jsem si ještě všimnul, že u relátka u regulátoru napětí, při nastartovaném motoru „běží“ jiskra (nebo prostě je tam vidět pracující elektrika). Mám tam asi milimetrovou mezeru v té spodní části. Jelikož mám jinak relátko vždy zakrytý tak nevím, jestli je to normální nebo je tam taky problém. Předem díky za rady. Jinak jsem relé celé vymontoval vyčistil, dráty vyměnil, takže problém s dobíjením ( kvůli kterému tento příspěvek původně vznikl) je vyřešen (doufám).
07:39:38
19.04.2013
19.04.2013

oojirka
Tak díky za rady. Já asi vyměním u relátka a dynama všechny kabely, pro jistotu. A pak to taky všechno poleju kontaktolem:).
08:21:15
18.04.2013
18.04.2013

Jozka
Jak pravil -> Bukaj: .. i za naočkovaný kablíky bych potahal.. Osobně mě při tomhle problému byl houby platnej i specialista, na dílně v klidu dobíjelo jedna báseň, ale když se ke studenýmu spoji přidaly vibrace od jízdy, byl jsem na tom jak ty..
22:04:59
16.04.2013
16.04.2013

Bukaj
-> oojirka: Kostra, nebo přechoďák.
Zkoukni pojistkovku, jestli nemá vyhřáté packy, kdyžtak vyměň, nebo předpruž...
Zkoukni pojistkovku, jestli nemá vyhřáté packy, kdyžtak vyměň, nebo předpruž...
17:11:29
16.04.2013
16.04.2013

oojirka
Mám prosbu, zda mi poradíte. U mé tisícovky mám problém s dobíjením. Mám tam klasicky dynamo. O víkendu jsem auto po pěti měsících stání vyndal z garáže a svítilo mi dobíjení. Tak jsem vyndal dynamo, vyčistil uhlíky, které jsou na pohled nově dávané, utáhnul všechny šrouby na relátku dobíjení , stříknl kontaktolem a auto začalo dobíjet. O víkendu jsem s ním jezdil a v pohodě. Dnes jsem jel s autem na kontrolu brzd a po cestě mi začalo slabě svítit dobíjení. Za chvíli to zhaslo a za chvíli se opět rozsvítilo. Když jsem dorazil na ty brzdy, tak jsem auto chcípnul a po opětovném nastartování kontrolka opět nesvítila. No a když jsem jel domů, tak opět svítila slabě a než jsem zaparkoval, tak se dokonce rozsvítila naplno. Poradíte mi co bych měl zkusit, nemáte s tím někdo podobnou zkušenost .Auto vezmu k elektrikáři, ale spíš jsem to chtěl nějak odstranit sám. Přijde mi, že to bude nějaká maličkost, když to jednou svítí, pak zase ne, třeba jen dráty apod.?