
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Citroen a Peugeot (PSA)
Venku chčije
a to jsme chtěli jít s psíkem na procházku..... Počasí skurvený....

Už mě to neba, ale...

Přední i zadní náprava je uložená v pomocném rámu, který je upevněn v karoserii přes čtveřici silentbloků. Zadní náprava je elastokinematická. Obě nápravy mají samostatné hydrokorektory pro udržování konstantní výšky bez ohledu na zatížení. S hydrokorektory je propojeno i ruční ovládání výšky z kabiny.
Díky bohu funguje udržování výšky u běžných modelů bez hydractive bez zásahu elektroniky (Activa, C5 apod.), ale mechanicky.
Na zadní nápravě přes toto táhlo, tam je jednoduchá mechanika nejvíce patrná.
Táhlo je nacvaknuto na kuličku (něco jako u škodovky táhla ve dveřích, ale větší) a zajištěno perkem. Jedna část na hydrokorektoru a druhá na objímce, která je připevněna na jednom ze stabilizátorů. Táhýlko tedy funguje tak, že při zatížení tlačí na páčku hydrokorektoru a tím ho nutí připustit kapalinu / tlak a dorovnat na původní výšku. Při odlehčení táhýlko za hydrokorektor tahá a funguje to opačně. Povolením objímky na stabilizátoru a jejím pootáčením se docílí změny světlé výšky vozu v provozní poloze.
Doporučuji přenechat buď servisu, popř. se seřizuje vždy s přední a zadní částí jako celek. Táhýlko je plastové, čili může se vymačkat a pak spadává z jedné nebo druhé kuličky. Lze ho normálně koupit v Citroenu za pár kč. Takže, pokud někdy vylezete, zadek se odlehčí a nesjede dolů, bývá to téměř vždy tato 5 cm dlouhá srandička.


Přední i zadní náprava je uložená v pomocném rámu, který je upevněn v karoserii přes čtveřici silentbloků. Zadní náprava je elastokinematická. Obě nápravy mají samostatné hydrokorektory pro udržování konstantní výšky bez ohledu na zatížení. S hydrokorektory je propojeno i ruční ovládání výšky z kabiny.
Díky bohu funguje udržování výšky u běžných modelů bez hydractive bez zásahu elektroniky (Activa, C5 apod.), ale mechanicky.
Na zadní nápravě přes toto táhlo, tam je jednoduchá mechanika nejvíce patrná.
Táhlo je nacvaknuto na kuličku (něco jako u škodovky táhla ve dveřích, ale větší) a zajištěno perkem. Jedna část na hydrokorektoru a druhá na objímce, která je připevněna na jednom ze stabilizátorů. Táhýlko tedy funguje tak, že při zatížení tlačí na páčku hydrokorektoru a tím ho nutí připustit kapalinu / tlak a dorovnat na původní výšku. Při odlehčení táhýlko za hydrokorektor tahá a funguje to opačně. Povolením objímky na stabilizátoru a jejím pootáčením se docílí změny světlé výšky vozu v provozní poloze.
Doporučuji přenechat buď servisu, popř. se seřizuje vždy s přední a zadní částí jako celek. Táhýlko je plastové, čili může se vymačkat a pak spadává z jedné nebo druhé kuličky. Lze ho normálně koupit v Citroenu za pár kč. Takže, pokud někdy vylezete, zadek se odlehčí a nesjede dolů, bývá to téměř vždy tato 5 cm dlouhá srandička.
Funkce vysokotlakého čerpadla :
http://www.youtube.com/wa tch?v=QrjFyehcfDU
Řemenice pohání vnitřní excentrickou vačku, které zavírá a otvírá přepouštěcí ventily, tím je čerpadlo schopné udržovat tlak v systému řízení, brzd a pružení. Ono je to složitější, samotné čerpadlo není schopné udržovat konstantní tlak při různých otáčkách, ale pro představu. Snad ještě najdu něco, na čem popsat, jak funguje regulace tlaku.
Jinak není pravda, že při závadě některého z hydr. okruhů auto přestane brzdit apod., resp. že přestane jít úplně všechno. Každý z okruhů je vybaven zámkem.
Ještě k brzdám. Brzdy jsou vysokotlaké hydraulické bez posilovače. Ten supluje již zmíněné čerpadlo. Pedálem se ovládá pouze vysokotlaký ventil.
Posilovač řízení je s degresivním účinkem. S narůstající rychlostí klesá jeho účinnost.
http://www.youtube.com/wa tch?v=QrjFyehcfDU
Řemenice pohání vnitřní excentrickou vačku, které zavírá a otvírá přepouštěcí ventily, tím je čerpadlo schopné udržovat tlak v systému řízení, brzd a pružení. Ono je to složitější, samotné čerpadlo není schopné udržovat konstantní tlak při různých otáčkách, ale pro představu. Snad ještě najdu něco, na čem popsat, jak funguje regulace tlaku.
Jinak není pravda, že při závadě některého z hydr. okruhů auto přestane brzdit apod., resp. že přestane jít úplně všechno. Každý z okruhů je vybaven zámkem.
Ještě k brzdám. Brzdy jsou vysokotlaké hydraulické bez posilovače. Ten supluje již zmíněné čerpadlo. Pedálem se ovládá pouze vysokotlaký ventil.
Posilovač řízení je s degresivním účinkem. S narůstající rychlostí klesá jeho účinnost.
Ještě k té pístnici, při vytáčení kol se dost výrazně mění jejich záklon. Otevřete si kapotu a vytočte si kola nejdříve tam a zpět. Uvidíte na koulepéru, jak se celé uložení překlápí dle vytočení kol dopředu a dozadu během točení volantem. 

Schéma pístnice s koulí.
Pístnice má ve spodní části podobné uchycení v těhlici jako běžný tlumič. Pružení probíhá za pomoci tlaku hydr. kapaliny a dusíku v kouli - pokud dusík uteče, auto přestává pružit. Většinou dochází k poklesu tlaku postupně provozem, popř. kolem těsnícího kroužku plnicího šroubu, proto je dobré dodržovat termíny údržby - tj. dofuk koulí, popř. po jejich životnosti výměnu. Samozřejmě i výměna LHM kapaliny, ta má vliv na životnost koulí také. Tyto koule jdou ještě plnit, na C5 oficiálně už ne, ale i tak se už přišlo na to, kam c5 kouli navrtat pro možnost plnění. Do značkového servisu na to ale nechoďte.
Ke schématu. Tlak v hydraulickém systému udržuje vysokotlaké čerpadlo (ke kouli je přívod od čerpadla hadicemi a trubičkami - viz šipečka). Tlak v kouli udržuje dusík. LHM je vedena do pístnice skrze vrchní uložení pístnice - tzv. koulepéro držák. Kapalina pak tlačí na dno pístu. Více dle schématu.
Pístnice má ve spodní části podobné uchycení v těhlici jako běžný tlumič. Pružení probíhá za pomoci tlaku hydr. kapaliny a dusíku v kouli - pokud dusík uteče, auto přestává pružit. Většinou dochází k poklesu tlaku postupně provozem, popř. kolem těsnícího kroužku plnicího šroubu, proto je dobré dodržovat termíny údržby - tj. dofuk koulí, popř. po jejich životnosti výměnu. Samozřejmě i výměna LHM kapaliny, ta má vliv na životnost koulí také. Tyto koule jdou ještě plnit, na C5 oficiálně už ne, ale i tak se už přišlo na to, kam c5 kouli navrtat pro možnost plnění. Do značkového servisu na to ale nechoďte.

Ke schématu. Tlak v hydraulickém systému udržuje vysokotlaké čerpadlo (ke kouli je přívod od čerpadla hadicemi a trubičkami - viz šipečka). Tlak v kouli udržuje dusík. LHM je vedena do pístnice skrze vrchní uložení pístnice - tzv. koulepéro držák. Kapalina pak tlačí na dno pístu. Více dle schématu.
-> Jirik_Tuňák: 21.03.10 13:39:14 humus obe..
21.03.10 13:39:36 Citron jednoznačne..



Kdyby vás to zajímalo.
Průřez koulí. Vršek od spodku oddělen membránou. Ve vrchní části šroub pro plnění dusíkem, ve spodní části je LHM kapalina. Dusík je plněn podle typu pod různým tlakem, pružicí koule přibližně kolem 55 atm.
Průřez koulí. Vršek od spodku oddělen membránou. Ve vrchní části šroub pro plnění dusíkem, ve spodní části je LHM kapalina. Dusík je plněn podle typu pod různým tlakem, pružicí koule přibližně kolem 55 atm.
-> Bobesh: jo jo, řidičovo zrcátko jsem už taky měnil nohu... Sice z jinýho důvodu, ale šlo to... Sehnal jsem manuální zrcátko a z něj použil nohu na svoje elktriše:-)
-> VeTeV: Jo to mě taky baví... Blbouni s HTP který chtěj ukázat jak strašně moc svižný auta maj a pak se divý když jim zlehka ukážu prdel:-D
Jinak xantik už krásně basuje:-) Dva dexoni v kufříku pěkně tvrdí muziku:-) Ještě přehodit do předu ty kompa z peginy (infinity 165) a budu absolutně spokojen s muzikou:-)
-> VeTeV: Jo to mě taky baví... Blbouni s HTP který chtěj ukázat jak strašně moc svižný auta maj a pak se divý když jim zlehka ukážu prdel:-D
Jinak xantik už krásně basuje:-) Dva dexoni v kufříku pěkně tvrdí muziku:-) Ještě přehodit do předu ty kompa z peginy (infinity 165) a budu absolutně spokojen s muzikou:-)
-> Jirik_Tuňák: Ani jedno
-> Jirik_Tuňák: V obou případech sitroen jasný vinr:-D
-> Jirik_Tuňák: máš pravdu, je krásná ta fábie...



-> Bobesh: tak to nepotěší.. lidi sou píče...
-> Jirik_Tuňák: není škoda wágen krasavec?
mě jen stále udivují ty HTPčkaři na dálnici - že jím to za to stojí mě předjet s odřenejma ušima když si jedu 120 a posléze ubrání plynu nebo´t se spottřeba blíží hranici amerického bouráku :-)) dneska mě jeden i trestal a když mě při druhém podobném manévru již nebavil, tka jsem přišlápl pedál a čekal .... nedočkal opět :-))
-> Jirik_Tuňák: není škoda wágen krasavec?

Och och, tady je to jednoznačný. Taky hlasujte.
-> VeTeV: Kdyby to byla jen kryt nebo vložka ale odsrala to noha ze dveří

-> Bobesh: mlátit bouchat třískat - já mám taky zrcátko u řidiče nalomené - ten černý plast - pozůstatek po nákupech 

-> Borin - Král tuzerů: Ještě furt? Vyhrožovals,že změníš značku...
Ale odo za dobrej kočár se těžko hledá náhrada


-> Labros: Já taky, já taky




Tak dneska jsem vyměnil krokáč... Chování motoru se drobet zlepšilo... Ale stejně budu muset raději zajet na diagnostiku... A nechat si vyjet chyby... A dneska si ještě vytvořím bassbednu:-)
vy jste banda - všichni jste černý ovce 

Fakt dobrý ráno,jelikož je na dvoře bláto,máme xantii před vratama a do rána nám nějaká zasraná vymatlaná entita ukopla levé zpětné koukací





-> Jirik_Tuňák: až budu prachy a Jižík nakoupí v práci :-)) momentálně nechámn zimáky dojeti 

-> Jirik_Tuňák: zatím dojezdim zimní, než nechám srovnat a obout letní hlíny 15ky... Stejně ty zimní co tam teď mám by už příští sezónu byly spíš horší než lepší... Na dojetí z jara, možná začátek léta ještě, budou tak akorát...
-> VeTeV: Díki bohu my taki palupka držý a nemněnil jsem zatím žádní žárouki.
Sakra, takhle se nedá psát, jsou ale lyďy, kterým to nevadí.
Dnes jsem si ho nechal umejt (Citrona), včetně spodku a jeho konzervace.
Krásní vůs jsem z toho vytvořil. Kdy budete přezouvat na letní ?


Dnes jsem si ho nechal umejt (Citrona), včetně spodku a jeho konzervace.

ťuky ťuk - já jsme měnil zadní SPZ - původní Frantický, jedná černá a druhá prdla při zavírání dveří, a předek, neboť tam byly rozhílné žárovky - jinak drží včetně přístrojovky vše
Tak u mne zatím přístrojovka stále čeká na oživení... Jinak zatím krom dvou h1 které se podívali na strom bez výměny.
-> Bobesh: s palubkou souhlas, tam sem to mel taky polomrtvy, ja kupoval osray nebo jakyho slaka do zasoby a nemenil sem, kdyz nepocitam osvetleni spz
-> kirri is back: Ono Kubo po pravdě jsem jich vyměnil víc ale hned po koupi vybledlý oranžový za nový a čínský modrý H1 v hlavních světlech za obyč NARVA Range Power plus polovybouchanou palubku. Jinak za provozu skutečně jen tu jednu.
-> Bobesh: tak asi je to kus od kusu, ale většine ty žárovky teda hoří často..
no a co se týče značek žárovek, to máš pravdu
no a co se týče značek žárovek, to máš pravdu
Ono taky záleží na značce-kvalitě použité žárovky. Jednu chvíli jsme v práci fasovali značku KLAXCAR a za rok jsem vyměnil žárovek tolik,jako předtím za 10let. Co se přešlo na HELLA je klid.
-> Bobesh: ja za dva roky co sem mel Xatnika a najel 40tisic sem nemenil ani jednu;-)
AZmotor 18.03.10 14:49:24 napsal:
práskání žárovek je klasika francouzů, prej by někde stačilo přidat
nějaký odpor??Za rok (12000km)jednu obrysovku,to jde,ne?
práskání žárovek je klasika francouzů, prej by někde stačilo přidat
nějaký odpor??Za rok (12000km)jednu obrysovku,to jde,ne?
-> sep: díky, to mě zajímalo
-> AZmotor: :přidává se odporový drát který "pochytá" výkyvy,plus se dá přidat ještě transil přímo na žárovku.
-> Jirik_Tuňák: :nj,mě stejně přijde že 120ka svítí tak nějak líp než ty moderny :-)
-> Jirik_Tuňák: :nj,mě stejně přijde že 120ka svítí tak nějak líp než ty moderny :-)
já někdě četl že mu na 307 v servise přidali nějaký odpor před žárovku a práskání se o hodně snížilo...tak mě zajímalo jestli to někdo tak taky neřešil..
-> sep: Ale když máš nějaký lepšejší, tak i víc. Každop. do notorického praskadla se to asi nevyplatí.
-> Syny 18.03.10 13:34:10: :vzhledem k tomu že je servo čerpadlo elektrika tak je celkem normální že na volnoběh při poklesu napětí žárovky pohasínají.Pokud jde o praskání žárovek je to otázka cca 200,- a je klid.
-> Jirik_Tuňák: ale ja pisem, ze mi predne ziarovky odchadzaju zhruba po 3000km..... cize asi 5 - 6 X za rok...... zadne su v pohode. Mam Xsaru II
-> alchstuip - (Až kým nás STK nerozdelí): Taky si chválím. Za dobrý 4 roky mi u XA nepraskla ani jedna žárovka. V zadním osvětlení SPZ jsem měnil ještě původní věkem zčernalé francouzské, protože se mi zdálo, že už skoro nesvítí.
U Fabky bude dělat praskání žárovek hlavně ten elektroposilovač. Protože při parkování a volnoběhu je vidět, jak při točení volantem pohasínají přední světla. Schválně si to někdy zkuste proti překážce, na kterou budete svítit. A hlavně, H7 má docela malou baňku, která se dost hřeje a přežhavený vlákno bude dost choulostivý na ty výkyvy.
U Fabky bude dělat praskání žárovek hlavně ten elektroposilovač. Protože při parkování a volnoběhu je vidět, jak při točení volantem pohasínají přední světla. Schválně si to někdy zkuste proti překážce, na kterou budete svítit. A hlavně, H7 má docela malou baňku, která se dost hřeje a přežhavený vlákno bude dost choulostivý na ty výkyvy.
-> AZmotor: Mne v Xsare v prednych svetlach vydrzi ziarovka okolo 3000 km... a dost na prd sa meni, keby som mal vacsie ruky, tak to nezvladnem....
V zadnych mam okrem jednej na osvetleni SPZ vsetky povodne, drzia uz 8 rokov, takisto aj smerovky.
V zadnych mam okrem jednej na osvetleni SPZ vsetky povodne, drzia uz 8 rokov, takisto aj smerovky.
AZmotor 18.03.10 14:49:24 napsal:
práskání žárovek je klasika francouzů, prej by někde stačilo přidat
nějaký odpor?? Bývalý majitel mi tvrdil, že na te kupované 306 po nějaké době pořád praskala žárovka potkávacího světla na jedné straně, dával do autorizovaného servisu a tam mu řekli, že je to častý problém nějakého regulátoru napětí a že snad údajně tam pasuje z golfa nebo jiného VW a je tím problém vyřešený, tak to nechal vyměnit u obou světel a za ty tři roky jsem neměnil jedinou žárovku (ikdyž rok jsem měl xenony). Takže píšu malé bezvýznamné plus pro das auto
práskání žárovek je klasika francouzů, prej by někde stačilo přidat
nějaký odpor?? Bývalý majitel mi tvrdil, že na te kupované 306 po nějaké době pořád praskala žárovka potkávacího světla na jedné straně, dával do autorizovaného servisu a tam mu řekli, že je to častý problém nějakého regulátoru napětí a že snad údajně tam pasuje z golfa nebo jiného VW a je tím problém vyřešený, tak to nechal vyměnit u obou světel a za ty tři roky jsem neměnil jedinou žárovku (ikdyž rok jsem měl xenony). Takže píšu malé bezvýznamné plus pro das auto

-> Jirik_Tuňák: To praskani zarovek u fabie muzu potvrdit. Znamy ma fabku 1 od novoty, najeto cca 25000km a posledni dobou mu zacinaji praskat zarovky tusim ze v ridicove prednim svetle. Nejdyl tam vydrzela ta puvodni, hned za ni sla ta z nahradni sady, cca mesic. Pak kupoval dvakrat v autodilech a a ty maji zivotnost do tydne.
Jde s tim na servis, tak jsem zvedav co mu reknou. Jinak uz se na to ptal par lidi co maji fabku a je to kus od kusu, nekomu taky zarovky odchazeji, ale ne tak casto a nekdo rika ze zatim nic nemenil.
Jde s tim na servis, tak jsem zvedav co mu reknou. Jinak uz se na to ptal par lidi co maji fabku a je to kus od kusu, nekomu taky zarovky odchazeji, ale ne tak casto a nekdo rika ze zatim nic nemenil.
-> AZmotor: Já bych spíš řekl, že z dvaceti aut bude tak 5 s prasklou žárovkou u frantíka a zbylejch 15 budou Fabie a Oktávky. 

práskání žárovek je klasika francouzů, prej by někde stačilo přidat nějaký odpor??
-> Jirik_Tuňák: Tak od favorita vys ma elektriku na pikacu i skodovka... Fabiim pohasinaj svetla pri toceni volentem (kdzy zabira servo), vsemu praskaj zarovky jak o zivot. A uz i na nasi asi 3 roky starej Octavii blbne spinac osvetleni kufru a byly meneny asi 3 zarovky...
Nějak se zde objevují i problémy s elektrifikací koncernových vozítek, že už by to přestalo být výsadou jen francouzských autíček ? 

-> U-Geen: no já jsem koukal na xa club kde dali vedle sebe bosal a walker - a i ten walker byl vetěí než Bosal - ale na origo to nemělo :-)) no jo šetří se no ...
mě už ten rámus začíná s.at, ale není na to čas ani prachy to teď opravovat
mě už ten rámus začíná s.at, ale není na to čas ani prachy to teď opravovat
-> VeTeV: jj... walker byl asi 3/4 velikosti origo a kolem urcitejch otacek vydava takovy hucivy neprijemny zvuky...
-> sep a VeTeV: ale vzdyt ty vyfuky musi splnovat urcitou normu, mely by se do ni vejit, nehazu original s druhovyrobou do jednoho pytle, ale i tak...
-> kirri is back: jak řílá sep - ono je to sice spotřební zboží, ale když máě poslouchat v jinak tichém a pohodlném autě brum něčeho, co si říká výfuk, k tomu může přijít problém s napasováním, zpracováním (takže ve výsledku nemusí ani ty dva roky vydržet - případně majitel), tak to za tu dikuzi stojí... já dnes již vím, že bych si Bosal do auta nedal - je to spoztřební zboží za pár korun, ale auto je hlučnější- čím dál více, nepříjemně to obtěžuje v určitém spektru otáček a nedělám si iluze, při pohled na poloviční velikost oproti originálu, že to nebude mít vliv i na ostatní parametry vozidla... takže proto se ptám a já osobně nekradu, takže očekávám za vynaložený peníz jednoduchou montáž, nízký hluk a pokud možno zachování vlastností motoru.,...nehledě k tomu, že se nemusím co dva roky válet pod autem a měnit výfuk...