-> ajok: Termospínaž u škodovek nebyl nikdy přes relé. nevím tedy, jak u Octavie a Fabie a novějších...
...mně nikdy na žádném autě termospínač neodešel jinak, než že mu uhnily konektory (už jsem tak auta koupil, po výměně jsem nikdy neměl problém).
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
videa škodovek
-> Jozka 24.12.24 16:04:57: u nivy nemusi bejt ani plnej chladic
ale mam trochu strach z noveho majitele, pry mu zacal klouzat remen a on to resi zapnutejma vetrakama a pry funguje - jen je vys teplota (tak vysoko jsem ji nemel ani na sahare a musel jsem pak ndelat gufera), jen ze z toho jde para, mel tam nemrzku na -35, ted dolejva, zivotnost toho auta nebude asi do konce zimy :/ u jeho stare se mu vytrhla pridavka z podlahy
-> Bukaj 24.12.24 16:02:06: byly ty termospinace vzdy na primo nebo i pres rele? me u vseho vzdy po par letech odesel, nekdy nedal ani 2 roky, u rapida jsem tam pridal relatko a fungoval dost dlouho a ani nevim kdy prestal, protoze jsem to vetsinou spinal driv rucne, kdysi u favorita jsem mel kontrolku

-> Bukaj 24.12.24 16:02:06: byly ty termospinace vzdy na primo nebo i pres rele? me u vseho vzdy po par letech odesel, nekdy nedal ani 2 roky, u rapida jsem tam pridal relatko a fungoval dost dlouho a ani nevim kdy prestal, protoze jsem to vetsinou spinal driv rucne, kdysi u favorita jsem mel kontrolku
-> Eidy 24.12.24 14:43:35: Pro laickou veřejnost informací až moc..
S tím šnekem to mám jako -> Bukaj: , čili trochu nepřesně - ale což - šnek je i v maticový převodce.. Náporový chlazení mi trochu cinklo, to je fakt. I když nějakej ten nápor tam možná i bude..
Možná mohli společně shrnout ty čtyři vzhledový evoluce sedanů (pokud dobře počítám), ale letos a vloni jsem podobný osvětový MB videa viděl asi tři a byly více či méně spíš dezinformační.
Do chlazení se nechci pouštět, ale jeden rozdíl jsem zaznamenal - když u litru/ kila v létě chybí 0,5 lt chladiva, nic se neděje, zatímco ve stejným případě 742 vaří hned po zastavení.


Možná mohli společně shrnout ty čtyři vzhledový evoluce sedanů (pokud dobře počítám), ale letos a vloni jsem podobný osvětový MB videa viděl asi tři a byly více či méně spíš dezinformační.
Do chlazení se nechci pouštět, ale jeden rozdíl jsem zaznamenal - když u litru/ kila v létě chybí 0,5 lt chladiva, nic se neděje, zatímco ve stejným případě 742 vaří hned po zastavení.
-> Eidy: Jinak příčina přehřívání u škodovek byla zpočátku (když ještě ty chladicí systémy nebyly jeden velkej hnůj) dost nešťastně řešený termospínač ventilátoru TH 460 (od počátku výroby používán až do modelu 83), který byl konstrukčně složitý a nespolehlivý.
Bezproblémový byl až novější TH 470 (který s drobnými modifikacemi vydržel až do Felicie).
Ale v době, kdy průměrné škodovce bylo 10 let už mnoho z těch aut trpělo na nějakou závadu v chladicím systému. To u 1000/100 nebylo zvykem, ani když v té době byly mnohem starší...
Bezproblémový byl až novější TH 470 (který s drobnými modifikacemi vydržel až do Felicie).
Ale v době, kdy průměrné škodovce bylo 10 let už mnoho z těch aut trpělo na nějakou závadu v chladicím systému. To u 1000/100 nebylo zvykem, ani když v té době byly mnohem starší...

-> Eidy 24.12.24 15:30:28: Mně furt není jasné, proč se tomu u škodovek říká "matice".
Matici si představím jako (většinou) šestihran s vnitřním závitem, případně jako matematický pojem.
Klasické maticové řízení měly starší škodovky, kde šnek opravdu procházel středem matice.
Ale u 1000MB-105/120 tam zůstal šnek a z matice zbyla sotva třetina...
A v principu funkce mezi tím "šnekovým" a "maticovým" řízením moc rozdíl nevidím.
To až hřebenové řízení je velký rozdíl - tam je sice taky "šnek", ale s tak strmým stoupáním, že už to ani šnek není...
Matici si představím jako (většinou) šestihran s vnitřním závitem, případně jako matematický pojem.
Klasické maticové řízení měly starší škodovky, kde šnek opravdu procházel středem matice.
Ale u 1000MB-105/120 tam zůstal šnek a z matice zbyla sotva třetina...

A v principu funkce mezi tím "šnekovým" a "maticovým" řízením moc rozdíl nevidím.
To až hřebenové řízení je velký rozdíl - tam je sice taky "šnek", ale s tak strmým stoupáním, že už to ani šnek není...

-> ajok: Šnek v jednoduché verzi vypadá takto:
Pak existuje několik složitějších variant, kdy nejlepší je s oběžnými kuličkami, které je vysoce přesné a hodně vydrží.
Pak existuje několik složitějších variant, kdy nejlepší je s oběžnými kuličkami, které je vysoce přesné a hodně vydrží.
-> Bukaj 24.12.24 15:05:48: Náporové chlazení je náporové v tom smyslu, že vzduch proudí v důsledku pohybu auta a není potřeba žádný ventilátor. Čili náporové se nerovná nucené. Takže u zadomotorů až 105/120.
O té nesychronizované jedničce jsem teda nevěděl.
A s tím šnekovým řízením je to asi jako klepání ventilů, ačkoliv jsou to detonace. Je to blbost, ale nějak se to vžilo.
-> Bukaj 24.12.24 15:18:33: Jasně, lidi na to kašlali a pak se systém přicpal a vedlo to k problémům. Ale to se může stát i u litra. Když jsem byl malej, měli jsme eMBéčko a babička užovku. Nevařilo ani jedno. Teda litr jen s karaven.
-> ajok: Matici znáš.
O té nesychronizované jedničce jsem teda nevěděl.
A s tím šnekovým řízením je to asi jako klepání ventilů, ačkoliv jsou to detonace. Je to blbost, ale nějak se to vžilo.
-> Bukaj 24.12.24 15:18:33: Jasně, lidi na to kašlali a pak se systém přicpal a vedlo to k problémům. Ale to se může stát i u litra. Když jsem byl malej, měli jsme eMBéčko a babička užovku. Nevařilo ani jedno. Teda litr jen s karaven.
-> ajok: Matici znáš.
-> Bukaj 24.12.24 15:18:33: ja rok a pul nejel rapidem a na emisich jsem zapomnel, ze jako termospinac musim fungovat ja... uz zacinal bublat 

-> ajok: -> Eidy:
Chladicí soustava u 742 je náchylnější na problémy.
Pokud je vše v pořádku, pravidelně měněná kapalina, neshnilé, průchozí trubky, těsný systém bez úniků a bez nánosů, elektroinstalace v rozumném stavu (bez oxidace konektorů termospínače a vodičů a nový typ termospínače), pak se není čeho obávat. Ale většina škodovek nějakou z výše popsaných podmínek nesplňuje...
U toho MBčka byla nejčastější příčina problémů s chlazením prasklá manžeta ve ventilu topení...
Chladicí soustava u 742 je náchylnější na problémy.
Pokud je vše v pořádku, pravidelně měněná kapalina, neshnilé, průchozí trubky, těsný systém bez úniků a bez nánosů, elektroinstalace v rozumném stavu (bez oxidace konektorů termospínače a vodičů a nový typ termospínače), pak se není čeho obávat. Ale většina škodovek nějakou z výše popsaných podmínek nesplňuje...

U toho MBčka byla nejčastější příčina problémů s chlazením prasklá manžeta ve ventilu topení...
-> Eidy 24.12.24 14:43:35: bych rekl, ze nejvetsim problemem je vysoko termostat (koncern i lada maji termostat dole a pak to netrpi na zavzdusneni), vc.snimace teploty, kdy to cloveka neupozorni vcas na problem
jaky je rozdil mezi maticovym a snekovym? ja ziju v tom, ze to je stejne a zajimave, ze treba lada nikdy asi nedostala hreben, ve 2013 je dle Vaculika stejne rizeni jako ve skode 100, ale zadne vule tam nema, zatim...
jaky je rozdil mezi maticovym a snekovym? ja ziju v tom, ze to je stejne a zajimave, ze treba lada nikdy asi nedostala hreben, ve 2013 je dle Vaculika stejne rizeni jako ve skode 100, ale zadne vule tam nema, zatim...
-> Eidy 24.12.24 14:43:35: Náporové (nucené) chlazení mechanicky poháněným ventilátorem - to přece je také náporové chlazení, ne?
A jednička bez synchronu - Bába (to MB, kterým ve videu M. V. jede) je první série a má opravdu nesynchronizovanou jedničku - oproti pozdějším modelům je tam fůra věcí "nesériových", včetně komplet převodovky nebo kulisy řazení, která například nemá na víčku límeček, omezující výkyv páky do strany atd. atd.
A "šnekové" řízení je pojem běžně používaný - "hřeben" vs. "šnek".
Takže v těchto ohledech tomu nemám co vytknout. Je tam sice pár věcí, které nezasvěceného mohou zmást (bez dalších souvislostí) nebo které nejsou úplně správně popsané, ale jako celek to rozhodně nejsou nesmysly
A jednička bez synchronu - Bába (to MB, kterým ve videu M. V. jede) je první série a má opravdu nesynchronizovanou jedničku - oproti pozdějším modelům je tam fůra věcí "nesériových", včetně komplet převodovky nebo kulisy řazení, která například nemá na víčku límeček, omezující výkyv páky do strany atd. atd.
A "šnekové" řízení je pojem běžně používaný - "hřeben" vs. "šnek".
Takže v těchto ohledech tomu nemám co vytknout. Je tam sice pár věcí, které nezasvěceného mohou zmást (bez dalších souvislostí) nebo které nejsou úplně správně popsané, ale jako celek to rozhodně nejsou nesmysly

-> Jozka: Já bych byl trochu opatrnej. Co se týká výbav, designových změn dle roků asi ok. Ale náporové chlazení a jednička bez synchronu? A řízení je maticové, nikoliv šnekové.
A taky nechápu, proč říká, že chladič vpředu u stodvacítek byl nekonečným zdrojem problémů. Když je systém udržovaný, tak funguje bezvadně.
A taky nechápu, proč říká, že chladič vpředu u stodvacítek byl nekonečným zdrojem problémů. Když je systém udržovaný, tak funguje bezvadně.
-> ajok: Jsem mile překvapen - první video o MB, ve kterým nejsou žádný dohady, nesmysly, polopravdy nebo přímo mystifikace..
-> john simple 11.12.24 11:15:56: zajimave... tenkrat se vedelo, ze kvalita je alfou a omegou a dnes... :/
todle jsem jeste nevidel
todle jsem jeste nevidel
Pekný deň prajem členovia,
S odstupom času by som tu mal opäť jednu pátraciu prosbičku...
Kedysi bolo na YouTube video z Tuning Cupu priamo zamerané na Madcara, emko v chameleonovom laku na vzduchovom podvozku atď.. ( fotka auta nižšie )
Presne viem na ktorom kanáli video bolo aj aký malo názov, avšak video zmizlo a autora sa mi nedarí kontaktovať...
Chcem sa preto touto cestou spýtať, či ho niekto nemá v archíve stiahnuté popr. nejaký reupload ?
Vopred ďakujem
S odstupom času by som tu mal opäť jednu pátraciu prosbičku...

Kedysi bolo na YouTube video z Tuning Cupu priamo zamerané na Madcara, emko v chameleonovom laku na vzduchovom podvozku atď.. ( fotka auta nižšie )
Presne viem na ktorom kanáli video bolo aj aký malo názov, avšak video zmizlo a autora sa mi nedarí kontaktovať...
Chcem sa preto touto cestou spýtať, či ho niekto nemá v archíve stiahnuté popr. nejaký reupload ?
Vopred ďakujem

-> Robert 106: Zapuštěná světla v čele měla Garde (Rapid) a všechny užovky se zadním čelem s velkými světly (od modelu 82 do 83) - tedy 105GL, 120LS/GLS a příplatková výbava ostatních verzí, seriová M1 už by měla mít klasické Mkové čelo, ale ty první kusy mohly mít leccos ...

-> Bukaj: Jsem si taky říkal u toho rozdělovače říkají prosloužená životnost a odrušení, přitom malej. Zapuštěná světla měly jen LS s úzkým předkem a čtyřmi světly ?
-> Robert 106: Tohle je nějaký předseriový vůz "pro novináře", poskládaný ze všeho možného - těch pochybných dílů je tam vícero - chybí plastové čudlíky na usazení masky v předním čele, maska je přichycena pozinkovanými šroubky, zadní čelo je ještě mezityp se zapuštěnými světly, rozdělovač užovkový, čep krytky víčka nalévacího hrdla nádrže je křivý (zjevně víčko - zmetek), budíky s otáčkoměrem (ano, je to LS) a nejspíš s kontrolkou nezaplých pásů, chybí vnější zrcátko, pravý přední roh je nejspíš po bouračce (hnuté brýle - vůbec nesedí světlo a tedy asi i čelo bude nejspíše měněné a blbě slícované, blatník se mi zdá pod blinkrem a hlavně dole pod nárazníkem také lehce pomuchlaný - dle odlesků laku)...
...ale také je známo, že takto občas vypadaly i vozy k prodeji (tuzemským) zákazníkům...
...ale také je známo, že takto občas vypadaly i vozy k prodeji (tuzemským) zákazníkům...

-> michael: Brr jak to přední čelo nesedí s Blatníky už z výroby ! A já si nadávám za mnohem menší nepřesnosti :-)
-> PeeterCZ:
Ne že by mě to překvapilo..

-> Jozka 16.08.24 00:42:57: Bohužel to šťastný konec nemělo... Už je hodně dlouho v nebi
Ale ladilo jim to s Bobkem hezky...

-> PeeterCZ: Si nepamatuju, že bych kdy viděl, a ani že to byl někdy duet, si nevybavuju..
Zajímavý, že jsem si na tuhle paní nedávno po letech kdovíproč vzpomněl - asi pogooglím bulváry (moc to na šťastný konce v půli osmdesátek nevypadalo..)
Zajímavý, že jsem si na tuhle paní nedávno po letech kdovíproč vzpomněl - asi pogooglím bulváry (moc to na šťastný konce v půli osmdesátek nevypadalo..)

-> michael: Moc hezký. Zažil jsem tátou prakticky to samý.. jen o tok později a bez kamery..

-> michael: Luxusní dokument

-> Jirik_Tuňák1983: 

-> palinator: Nojo, je to jen televizní spot. Ale asi by mne ani nenapadlo origo klíček chytit tak, jako on. Možná je zvyklý z jiného vozu na menší úhel otočení klíčku?
-> Bukaj:
Hlavně vůbec nestartuje žejo...
Hlavně vůbec nestartuje žejo...

-> john simple: Hezké
Jen mne na tom udivuje způsob, jakým drží klíček při startování - proč tak úchylně palcem nahoru, že si málem vykloubí zápěstí?

Jen mne na tom udivuje způsob, jakým drží klíček při startování - proč tak úchylně palcem nahoru, že si málem vykloubí zápěstí?

-> czechino: Tohle video jsem ještě neviděl. Moc pěkný.
-> jans 16.12.23 19:23:54: diky za info

-> ajok 16.12.23 18:12:40: Jardo, to bude XXV. ročník českobrodského okruhu - Memoriál Otakara Jeníka
cbokruh.webnode.cz/zavod2 023
www.rajce.idnes.cz/bosko2 3/.../xxv-okruh-ceskobrods ky-2023
cbokruh.webnode.cz/zavod2 023
www.rajce.idnes.cz/bosko2 3/.../xxv-okruh-ceskobrods ky-2023
-> Apple STS Chvojkovice-Brod: Jo, a na okně novej z Jipapu Přibyslavice v krabici 

-> Bukaj: ten zabetonovanej vzduchovej filtr v tom žígu
