skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
jaky olej
-> vhml 30.03.24 15:09:36: Asi áno, otázka je, ktorý (okrem originálu Škoda) naozaj splňuje tú normy. Na etiketách sa píše všeličo.
-> ajok: 

-> JuroSport: asi jak sa otocilo logo tak to tu zblblo a dava všetko opačne
Tak je to virt 

-> minno: -> MVM: -> Petr Urban: chlapi, neviem, či to virt al máte niečo s klavesnicami ale nedá sa to čítať 

-> Petr Urban: Jasně ja to chápu a víš že tvý názory beru.
Ale stejně tak jako já mám zkušenost třeba s Liqui Moly 10w60 GT1, víš že ve škodovce se ti taky nelíbil, přičemž my ho berem v 60litr sudech a dává se do závodních aut.
Tim chci jen říct, ze zkrátka každej motor a každej uživatel si musí sám zvolit cestu kterou chce jit. Stejne jako třeba my jsme 30 let měli sponzora Castrol a ve všem se ten olej jezdil a ja nemůžu říct nic špatnýho. Ani motoráři z Německa neměli vyhrady..
Ale stejně tak jako já mám zkušenost třeba s Liqui Moly 10w60 GT1, víš že ve škodovce se ti taky nelíbil, přičemž my ho berem v 60litr sudech a dává se do závodních aut.
Tim chci jen říct, ze zkrátka každej motor a každej uživatel si musí sám zvolit cestu kterou chce jit. Stejne jako třeba my jsme 30 let měli sponzora Castrol a ve všem se ten olej jezdil a ja nemůžu říct nic špatnýho. Ani motoráři z Německa neměli vyhrady..
-> minno 30.03.24 15:05:26: nějakej PDckovej vw505.01?
-> Petr Urban: Otázka za mňa potom ešte taká, aký olej použiť do "moderného auta" s motorom starej koncepcie. Konkrétne auto s katalyzátorom (u ktorého vraj nie je vhodné používať oleje s "popolnými" protioderovými prísadami starých receptúr) + motor s plochými zdvíhatkami (ktoré si protioterové prísady pre dobrú životnosť vyžadujú). Konkrétne Fiat Punto 8V.
-> MVM: No tak za mě teda neměl ... protože na tento olej už se několika mým známým smetli zdvihátka, olej. čerpadla apod., olej byl velmi brzo černej, mě na něho začla klepat Honda atd. Buď se značně zhoršila kvalita nebo sem měl nějaký panč, což přes Intercars apod. nepředpokládám, protože sem obepsal zástupce olejů pro ČR už kdysi a Intercars je výhradním odběratelem, takže kvalita se dá aspoň trochu předpokládat a za mě je aktuálně Motul jeden z TOP olejů i mezi těmi běžnými. Pokud máš doma veterána na kterém ti záleží, proč v dnešní době pokoušet štěstí, ono totiž za mě složením právě těch aditiv mohli být ty starší oleje právě vhodnější těmto našim motorům a Milan právě proto vybral za mě perfetní variantu a ušetří si problémy i opotřebení při nájezdu km jaký má.
-> minno: Ten sis právě koupil :)
-> minno: Ten sis právě koupil :)
-> MVM: něco jako 300V za rozumnou cenu;-)
-> MVM: Máš za seba nejaký tip na konkrétny dobrý a "bežne dostupný" olej do starých motorov s plochými zdvihátkami, ktorý ešte obsahuje dostatok protioderových aditív? "Na bežné jazdenie."
-> minno: Mohl jsi zůstat u Valvoline VR1 10W60 .. Ale to už je jedno.
Marketing Motulu důsledně zahrnuje kazddou oblast zákazníků. Jak rikam, pokud to ke reálný finančně zvládnout, je to fajn tuto řadu olejů používat..
Marketing Motulu důsledně zahrnuje kazddou oblast zákazníků. Jak rikam, pokud to ke reálný finančně zvládnout, je to fajn tuto řadu olejů používat..
-> MVM: Ak mám pravdu povedať, už mám z tých olejov v hlave myš-maš
Ale tak verím, že tento olej bude trochu viac chrániť, ako predchádzajúci Valvoline API SM/SN.

Ale tak verím, že tento olej bude trochu viac chrániť, ako predchádzajúci Valvoline API SM/SN.
-> minno: Určitě tim olejem nic nepokaziš. Ale musíš si zpětně uvědomit jednu skutečnost, a sice že motor 781.136(5) byl schopen skutečně dlouhodobě spolehlivě fungovat s pravidelně měněným SAE 15W40 a API SG,SH.. (V 80./90. letech běžně Castrol GTX)
Ano samozřejmě je chvalitebny hledat olej s co největším podilem Zinku a Fosforu a ZDDP aditivy. Ale taky je někdy potřeba se na to divat ekonomicky. Samozřejmě do hobby auta si člověk rád udělá radost.. to je pochopitelny.
Ano samozřejmě je chvalitebny hledat olej s co největším podilem Zinku a Fosforu a ZDDP aditivy. Ale taky je někdy potřeba se na to divat ekonomicky. Samozřejmě do hobby auta si člověk rád udělá radost.. to je pochopitelny.
-> minno: Ideální stav, značkový olej a s klasickou normou API SL :)
Objednal som do škodovky toto:
www.motul.com/sk/.../clas sic-eighties-10w-40
Máte s ním už niekto skúsenosti? Podľa popisu je to to pravé orechové
www.motul.com/sk/.../clas sic-eighties-10w-40
Máte s ním už niekto skúsenosti? Podľa popisu je to to pravé orechové

-> Bukaj:
V návodech byly někdy i tabulky s rozsahy teplot okolí, v nichž jsou různé viskozity doporučené.
-> David29:
Do všeho leju to, co mi zbyde z výměny z nějakýho auta a zároveň má viskozitu 10W a vyšší. Na jakost oleje se nic nezadře, spíš na jeho zanedbanou výměnu, nedostatek, přehřátí (a to spíše kvůli zanedbané údržbě (zasviněných chladících žebrech) nebo velký náklon.
Z čeho mám trochu strach, je z jiného soudku. Do zánovního Stihl 2T křoviňáku jsem namotal strunu, kterou jsem vyfasoval k silnějšímu křoviňáku. Je poznat, že křoviňák teď točí výrazně nižší otáčky. Fajn je, že struna neubývá.
Nefajn je, že chladící výkon je menší, zátěž naopak vyšší a ten motůrek má málo materiálu, takže se ohřívá rychle. Tuším tedy, že pracovat se teď bude muset s citem, možná radši máznout o trochu bohatším poměrem s olejem.
V návodech byly někdy i tabulky s rozsahy teplot okolí, v nichž jsou různé viskozity doporučené.
-> David29:
Do všeho leju to, co mi zbyde z výměny z nějakýho auta a zároveň má viskozitu 10W a vyšší. Na jakost oleje se nic nezadře, spíš na jeho zanedbanou výměnu, nedostatek, přehřátí (a to spíše kvůli zanedbané údržbě (zasviněných chladících žebrech) nebo velký náklon.
Z čeho mám trochu strach, je z jiného soudku. Do zánovního Stihl 2T křoviňáku jsem namotal strunu, kterou jsem vyfasoval k silnějšímu křoviňáku. Je poznat, že křoviňák teď točí výrazně nižší otáčky. Fajn je, že struna neubývá.

-> David29: No právě proto co se výkonnosti týká to je v klidu. A SAE bude podle me klasická viskozita. Ano garden technika je obvykle SAE 30 nebo 10w30. Nicméně opravdu to pojede bez problémů s klasickym automobilovým olejem. 

-> David29: Nevím, co je to za motory, ale drtivá většina čtyřtaktních motorů do zahradní techniky a podobně (sekačky, traktrky, elektrocentrály,...) má předepsaný olej SAE 30.
Já do sekaček leju to, co do škodovky (Shell HX3 15w-40) a funguje to...
Já do sekaček leju to, co do škodovky (Shell HX3 15w-40) a funguje to...

-> MVM: Myslím že jo, ale viskozitu neřeším, ta může bejt klidně nižší.. Startuje se to vždycky v teplotě 20st a výše (garáž).
Jde mi spíš o nějakou specifikaci... A přiznám se že jsem línej to dohledávat (a možná bych to u všeho nedohledal)
Jde mi spíš o nějakou specifikaci... A přiznám se že jsem línej to dohledávat (a možná bych to u všeho nedohledal)
-> David29 18.12.23 08:08:15: No objednej si olej podle toho Subaru. A ten potom v klidu může do těch malych motorů sekaček a pod. Předpokládá že to Subaru bude mit standardní SAE 5W40...
Trošku off...
Řeším olej do různých agegátů (elektrocentály, čerpadla), motory většinou čtyřtakt Honda, Subaru Rád bych jeden typ oleje...
Co byste doporučili za olej, kterým nehrozí že něco zkurvím?
Že tam bude "zbytečně" lepší olej vůbec nevadí.. Nebo můžu vybrat nějaký lepší olej co se leje do benzinovejch aut a nic nehrozí?
Řeším olej do různých agegátů (elektrocentály, čerpadla), motory většinou čtyřtakt Honda, Subaru Rád bych jeden typ oleje...
Co byste doporučili za olej, kterým nehrozí že něco zkurvím?
Že tam bude "zbytečně" lepší olej vůbec nevadí.. Nebo můžu vybrat nějaký lepší olej co se leje do benzinovejch aut a nic nehrozí?
No keď píšu kolegovia, že aj pri ostrejšom jazdení má olej 80st, tak by som tam nalial kvalitný 15W40 a finito. Ja som dal Total 15W40.
Ale áno, sú možnosti Total 10W50 racing, alebo 10W60 Racing.
Ale ako píše Eidy, ktovie aký jet ten HTSC...
Na Alfa Romeo stránkach jednoznačne odporúčajú Selenia Racing 10W60, ale vraj je to materiálovo úplne iná báza, ako spomínaný Total Racing 10W60. Lenže taký TS motor 2,0 pri ostrejšej jazde zohreje olej na 140 st...
Ale áno, sú možnosti Total 10W50 racing, alebo 10W60 Racing.
Ale ako píše Eidy, ktovie aký jet ten HTSC...
Na Alfa Romeo stránkach jednoznačne odporúčajú Selenia Racing 10W60, ale vraj je to materiálovo úplne iná báza, ako spomínaný Total Racing 10W60. Lenže taký TS motor 2,0 pri ostrejšej jazde zohreje olej na 140 st...
-> palinator: S tím zkušenosti nemám. Tahle doba mne minula. Buďto sem měl hnojníky, co jezdily na M6A, kam sem se bál lejt cokoliv jinýho nebo čistý motory, který se při včasné výměně nezahnojily.
edit: Vlastně jeden takovej původně čistej motor znám. OHV v otcově feldě, během 75 tisíc km je v něm kýbl hnoje. Ale z toho důvodu, že se ho sem tam zeptám, kdy naposledy měnil olej a jednou to je 25 tisíc kilometrů, podruhý 20 atd....
edit: Vlastně jeden takovej původně čistej motor znám. OHV v otcově feldě, během 75 tisíc km je v něm kýbl hnoje. Ale z toho důvodu, že se ho sem tam zeptám, kdy naposledy měnil olej a jednou to je 25 tisíc kilometrů, podruhý 20 atd....
-> Borderer:
Já nevim, ale třeba čistící schopnosti něčeho s API SL mi přišly výrazně lepší, než třeba SG u M7ADSIII, což je takovej porevoluční standard pro 120tky. A jestli dám za výměnu o 70 Kč víc, to už mě nevytrhne.
Já nevim, ale třeba čistící schopnosti něčeho s API SL mi přišly výrazně lepší, než třeba SG u M7ADSIII, což je takovej porevoluční standard pro 120tky. A jestli dám za výměnu o 70 Kč víc, to už mě nevytrhne.
-> palinator: To nerozporuju. Já to beru v tom kontextu, kdy každej druhej do 20 let starýho auta leje super drahej olej, o tři výkonostní třídy lepší a myslí si, jak tomu motoru dělá dobře...přitom tomu je to úplně jedno. Sám sem si to vyzkoušel na té škodovce. Teploměr sem vozil asi rok po GO a jedině při prvních asi 50 kilometrech se tomu oleji zdálo o čertech, pak si to sedlo a nyní při běžný, svižný jízdě v podstatě olej na provozní teplotu ani neohřeju.
-> Borderer:
No ono zase pozor. Pokud budeš srovnávat výkonově odpovídající oleje, tak zrovna Shell i Mobil budou výrazně levnější, než ten Mogul. Cenově příznivě jsou na tom plastický maziva, ale tam si nejsem úplně jistej jejich kvalitou oproti konkurenci. V olejích byli asi srovnatelní.
Ono nedává úplně smysl Mogul používat, je to spíš takový staromilectví a zoufalá snaha podpořit tuzemskýho výrobce.
No ono zase pozor. Pokud budeš srovnávat výkonově odpovídající oleje, tak zrovna Shell i Mobil budou výrazně levnější, než ten Mogul. Cenově příznivě jsou na tom plastický maziva, ale tam si nejsem úplně jistej jejich kvalitou oproti konkurenci. V olejích byli asi srovnatelní.
Ono nedává úplně smysl Mogul používat, je to spíš takový staromilectví a zoufalá snaha podpořit tuzemskýho výrobce.
-> Hanz1912: 20w50 Znacku si vyber dle fin možnosti. 10W50 je mozna taky ale zbytečná. Zbytek viz předchozí. Dokonce se ti mozna snizi spotřeba oleje..
-> palinator: Konec výroby pro nezájem...nakonec to i chápu. Protože každej druhej cpe do starý paštiky Mobil, Shell atd.... A nad levnejma olejema každej ofrňuje...ale to, že si v prvním případě připlácí 50% ceny za značku vědět nechtěj...
Tohle leju do 1.6 AEE už skoro 150 tisíc kilometrů a nějak se destrukce motoru nekoná, ani nebere olej. Výměna co 8 tisíc km kvůli kyselému LPG: www.cc-autodily.cz/olej-m otorovy-4-litry-4
A tohle leju do 120LS od GO cca 25 tisíc km, vačka 265°/265°, lehce upravený karbec, lícovaný kanály, gufera na ventilech a podobný opičiny. Výměna oleje viz dole, během výměn nedolévám.: www.cc-autodily.cz/olej-m otorovy-4-litry-3
Tohle leju do 1.6 AEE už skoro 150 tisíc kilometrů a nějak se destrukce motoru nekoná, ani nebere olej. Výměna co 8 tisíc km kvůli kyselému LPG: www.cc-autodily.cz/olej-m otorovy-4-litry-4
A tohle leju do 120LS od GO cca 25 tisíc km, vačka 265°/265°, lehce upravený karbec, lícovaný kanály, gufera na ventilech a podobný opičiny. Výměna oleje viz dole, během výměn nedolévám.: www.cc-autodily.cz/olej-m otorovy-4-litry-3
-> Borderer:
Tak nepředpokládám že by v Polsku začali vyrábět Mogul, když maj svůj Orlen a kdoví pro koho co ještě vyrábějí.
Škoda je oleje Extreme PD 5W40, to byl jeden z mála v této viskozitě s PD specifikací. A do Škodovky Mogul patří tak nějak z principu.
Tak nepředpokládám že by v Polsku začali vyrábět Mogul, když maj svůj Orlen a kdoví pro koho co ještě vyrábějí.
Škoda je oleje Extreme PD 5W40, to byl jeden z mála v této viskozitě s PD specifikací. A do Škodovky Mogul patří tak nějak z principu.

-> MVM: Chladič oleje není. V zimě nejezdím. Motor LS. Sériové díly. Najeto cca 7000km. Vše z nových dílů. Tlaky podle měřáku cca 14-14,5. Vačka nějaká ostřejší tam je ale kolik to nikdo neví. Údajně něco kolem 260.
-> palinator: A končí výroba nebo komplet značka?
-> Hanz1912: Upravená 120 je tak široký pojem, ze je srovnatelny s větou: Na zahradě rostou kvitka a zelenina trava,stromy.
Olej chladič ano/ne. Kompresni tlaky? navýšení tocivyho momentu oproti serii?, jezdíš v zimě 4km do práce?, auto startuješ na horách? Jestli máš sériový pisty ze 120? LS? nebo Jiný moderni?
Pokud to je klasika 120ka a je tam jen ostřejší vačka, potom jak rikam VR1 20W/50 a máš onrovskou rezervu. Za rozumnou cenu za olej. Pokud chceš za kazdou cenu řešit API , tak cokoli nad SG včetně.
Olej chladič ano/ne. Kompresni tlaky? navýšení tocivyho momentu oproti serii?, jezdíš v zimě 4km do práce?, auto startuješ na horách? Jestli máš sériový pisty ze 120? LS? nebo Jiný moderni?
Pokud to je klasika 120ka a je tam jen ostřejší vačka, potom jak rikam VR1 20W/50 a máš onrovskou rezervu. Za rozumnou cenu za olej. Pokud chceš za kazdou cenu řešit API , tak cokoli nad SG včetně.

Mimochodem, Mogul (Paramo a Koramo) končí výrobu. Teď to odnesly finální oleje, pro nás teda oleje motorové a převodové, ukončena bude výroba plastických maziv a v roce 2022 má bejt ukončena výroba základových olejů v Kolíně. Takže nebudou vyrábět vlastně nic.
Musim někde nakoupit zbytky z výprodeje.
Musim někde nakoupit zbytky z výprodeje.

-> MVM: do upravené 120ky. Děláno jak na výkon tak na životnost. Nic extra. Teď mám 10W40 API SL a při pam pam a občas bomby olej max 80° teď při tomto počasí. Kdyby nebyl Miller tak drahý tak bych do něj šel. Bylo mi řečeno že bych měl dávat 10W50. Což je asi lepší. Ale okruhy a sprinty s tím nejezdím. A olej budu měnit co 5000km. Takže možná ta 10W40 bude teoreticky stačit. Uvidím co to bude dělat v hicech. Tlak oleje je dobrý. Na volnoběh to dává 1bar. 10W60 je asi zbytečně hustý a nevím jestli bych do dokázal zahřát abych ho využil s mým stylem jízdy
-> Hanz1912: Pokud to máš do seriovýho auta, tak si ten motor až na extrémy vystačí s obyčejným 15W40. Mám to ozkoušeno dle teploty oleje i tlakoměru, takže jak píše MVM.
Já osobně leju nejlevnější 15W40 co najdu, většinou Trysk nebo tak něco a měním co 6 - 8 tisíc km (nebo 2 roky). Paradoxně i tak se ten olej pořádně ohřeje (hliníková vana) až při větší zátěži. Při "pam pam" jízdě nešel přes 80°C.
Já osobně leju nejlevnější 15W40 co najdu, většinou Trysk nebo tak něco a měním co 6 - 8 tisíc km (nebo 2 roky). Paradoxně i tak se ten olej pořádně ohřeje (hliníková vana) až při větší zátěži. Při "pam pam" jízdě nešel přes 80°C.
-> Hanz1912: Do jakyho motoru to prvotně chceš použít? Vzdycky se drž dilensky příručky, a pokud motor vic zatěžuješ, (to zatížení na max.je třeba tažení nalozenyho vleku do kopce pul hodiny na trojku ve 4000ot.) tak zvol olej o stupeň výš do teplejsich podminek, a malo zimnich startů klasická 20W/50 .. treba VR1 Valvoline.. Toto je typicky olej pro sportovni motory 70/80 let. Klasicky konstrukce. Prvotně je u Škodovek zaklad to uchladit,jak olej tak vodu. Co se zatižitelnosti týká, pokud uchladiš tak mnoho snese SAE 40.
-> Hanz1912: Dle požadavků by ti asi vyhovoval tenhle www.millersoils.cz/ee-per
formance-10w50 , ale opět bude problém s cenou.
-> Hanz1912: Za mě klidně. Je škoda, že se dá velmi zřídka dohledat údaj HTHS. To je dobrý ukazatel "mazivosti" oleje.
-> Eidy: takže třeba tento by mohl být dobrý? www.autodily-pema.cz/moto
rovy-olej-total-quartz-rac
ing-10w-50-5l-1?gclid=Cj0K
...
Jde o ty přísady aby to spíš neškodilo
Jde o ty přísady aby to spíš neškodilo
-> Hanz1912: Nebo SF oleje-pema.cz/clanek/vyko
nostni-specifikace-oleju-5
14773305262087
Na druhou stranu si myslím, že jakýkoliv čerstvý moderní olej (krom lehkoběžného) škodovce postačí.
Na druhou stranu si myslím, že jakýkoliv čerstvý moderní olej (krom lehkoběžného) škodovce postačí.
Hledám oleje 10W50 API SL a takový neexistuje krom Millera. Ale cena je vysoká. Do 120ky musí API maximálně SL? Jezdím 10W40 od Valvoline API SL. Ale styl jízdy spíš sportovní než pam pam. 10W60 od Valvoline VR1 je asi zbytečné ne?
-> saskyn2: Jasne treba Panamera.. proc ne zejo. 

-> MVM: Jo to nechápeš, na jednu stranu přehnaný lidi co se ptaji jestli 10.000 na olej není moc, na druhou stranu přijede borec na a chce tam vrátit olej co má 25tkm že na to ještě 5000 bude jezdit tvl.
-> Pavel P..: Vyjety olej z motoru je relativni pojem. Totiž pokud to beru ze svyho pohledu kdy si dělám výměny sám,treba po 15 tis, kdy vim že je motor cistej. Tak v tom oleji je tvrdyho karbonu nic, a špóny žádný. Jednoduše proto, že kdybych ten olej jednoduše o dalších klidně 7tis přejel musel bych ten motor zadrit.
Takže pokud to neni olej z ciziho zdroje, slity zbytky z kde jakyho verglu, tak motorovy olej ma mazaci schopnosti pořád dostatečný.
A věř mi že jsou na světě lidi kteri chteli do motoru po opravě vracet olej ktery mel najeto treba 21000km a oni na tom jeste chteli tech svych 9-10tis natočit. A kdyz vidíš jak ten olej je černej..
Bohuzel takova je realita.
Takže pokud to neni olej z ciziho zdroje, slity zbytky z kde jakyho verglu, tak motorovy olej ma mazaci schopnosti pořád dostatečný.
A věř mi že jsou na světě lidi kteri chteli do motoru po opravě vracet olej ktery mel najeto treba 21000km a oni na tom jeste chteli tech svych 9-10tis natočit. A kdyz vidíš jak ten olej je černej..
