skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Co jste dnes udělali...
-> minno 23.05.25 08:06:42: Nemá, ale pokud tam dlouhodobě poteče těch 1,5-2A tak ty kabely zevnitř vyhoří. často to vidím na poddimenzovaných svazcích. Pojistka nepraskne, ale bude to pak dělat solidní bordel
-> minno: nemá ani 1A takže je to úplně jedno.
-> Nwkt 22.05.25 17:39:59: Kamera snáď nemá tak veľký odber, aby sa to stalo, ale ktovie.
-> Milan 136: Do zrcátka asi půjde 15
-> vhml: Aby ti pak k tomu dešťáku vyhořeli kabely, určitě to není dobrý nápad
-> Bukaj 22.05.25 17:04:17: a pak se taky stane, ze se odloupne povrch na kulicce a boucha to jako vymlacena poloosa. Tenkrat na Fa jsem to hledal docela dlouho. Huceni zadny, jen nekdy (podle toho, jak se kulicka pootocila) to mlatilo a pak zase samo prestalo a chvili byl klid.
Menil jsem poloosy, houby platny. Pak jsem dal loziska a bylo ticho.
Edit: Samozrejme nejsem ty, abych hledal, ktera kulicka za to mohla, takze sly do zeleza tak jak jsem je vylisoval.
Menil jsem poloosy, houby platny. Pak jsem dal loziska a bylo ticho.
Edit: Samozrejme nejsem ty, abych hledal, ktera kulicka za to mohla, takze sly do zeleza tak jak jsem je vylisoval.
-> Eidy 22.05.25 14:18:26: Těm ložiskům nedělá dobře, když auto dlouho stojí bez pohybu.
Zatímco na 130LPG mi ložiska začala lehce hučet 240 tisíc po výměně a měnil jsem je v cca 260 tisících a zdaleka ten zvuk nebyl nikterak otravný, tak u Å, které vždy skoro půl roku stojí v garáži bez hnutí mi začalo ložisko trochu hučet už po cca 60 tisících.
A "vada" na ložisku se vždy objeví v horní části ložiska - mám za to, že v místě, kde se dlouho opírá jedna z kuliček, vznikne nějaký otlak nebo tak něco (nejsem metalurg) a pak už to jede...
...když jsem měnil ložiska na vlečce poprvé (když jsem to auto koupil - to byl hukot jako nízko letící dvouplošník), tak tam ty vydrolené drážky byly v horní části na více, než třetině obvodu dráhy kuliček...
Zatímco na 130LPG mi ložiska začala lehce hučet 240 tisíc po výměně a měnil jsem je v cca 260 tisících a zdaleka ten zvuk nebyl nikterak otravný, tak u Å, které vždy skoro půl roku stojí v garáži bez hnutí mi začalo ložisko trochu hučet už po cca 60 tisících.
A "vada" na ložisku se vždy objeví v horní části ložiska - mám za to, že v místě, kde se dlouho opírá jedna z kuliček, vznikne nějaký otlak nebo tak něco (nejsem metalurg) a pak už to jede...
...když jsem měnil ložiska na vlečce poprvé (když jsem to auto koupil - to byl hukot jako nízko letící dvouplošník), tak tam ty vydrolené drážky byly v horní části na více, než třetině obvodu dráhy kuliček...

Na zadních ložiskách na O4 krásně upadávají kroužky ABS. A jsou SKF.
-> Eidy: od doby co je SKF čína a nové ložisko jde po 3 měsících do háje, bych uz skf nekoupil.
-> Bukaj: Když jsem používal ZKL/ZVL ložiska, taky jsem musel měnit. Od doby použití SKF jsou ložiska bez potíží. Sice nemám zdaleko tolik km, ale zase dostanou pokouřit jinak.
-> minno: Tady to se začalo ozývat vloni ve Skandinávii po cca 40 tisících od výměny a hukot to zase tak strašný nebyl. Z místa řidiče jsem to slyšel zprava a když jsme to řešili za jízdy s dcerou, která seděla vzadu a poslouchala z různých míst, tak jsme se shodli, že to jde zprava.
Tak jsem teď před technickou naplánoval revizi obou stran a pravé ložisko bylo OK, levé viz foto níže.
A dneska jsem s tím zajel na STK - pro letošek mám všechny vozy vyřešeny...
Tak jsem teď před technickou naplánoval revizi obou stran a pravé ložisko bylo OK, levé viz foto níže.
A dneska jsem s tím zajel na STK - pro letošek mám všechny vozy vyřešeny...

-> vhml 21.05.25 20:34:39: Každého voľba. Nie každý chce a vyberie si tú, ako opisuješ.
-> Bukaj: Podobný stav jedného (L) ložiska som mal pred časom ja po 90tkm. Na P strane bolo OK. Ale hukot to bol taký, že absolútne nebolo poznať, z ktorej strany to ide
-> Bukaj: Podobný stav jedného (L) ložiska som mal pred časom ja po 90tkm. Na P strane bolo OK. Ale hukot to bol taký, že absolútne nebolo poznať, z ktorej strany to ide

Již poněkolikáté v životě si ověřil, že pokud u vozu s vlečkou slyšíte v interiéru hučení z PRAVÉ strany, je třeba vyměnit ložisko LEVÉ polonápravy...
...a naopak
...a naopak

-> vhml 21.05.25 21:48:05: Tam jde jen 30 ne?
-> Syny 21.05.25 21:16:09: to je prave to kouzlo ze nijak. Je k tomu rozdvojka od napajeni dešťového senzoru
-> vhml: A kabel k ni dostanes jak?
-> minno 21.05.25 19:54:03: co to ma za smysl ldyz se prodava ta do zrcatka co tam akorat nacvakas?
vyrobil Skoda ID a nainstaloval MySkoda 
EDIT: ale tim uz opravdu koncim a ted uz jen on-topic

EDIT: ale tim uz opravdu koncim a ted uz jen on-topic
-> Tomaso435: Mohl bych to tak nechat,ale to pomuchlání mě štve i když je to spotřebák.Hlavní důvod rovnání byl abych se dostal do motoru a mohl zatím jezdit.Pohl se i zámek na sloupku zadního blatníku.Tak kdybych to nesrovnal a otevřel dveře,tak hrozilo,že deformací dveří už je znova nezavřu.
-> Mil@n 13.05.25 19:12:06: na provozní káru, cajk ne?
-> Boco 13.05.25 00:15:50: S vylágrovaným uložením veľkého ložiska vo víku som sa nikdy nestretol, koniec koncov tam to ložisko pridržuje aj prinitovaný plech.
Za to niekoľkokrát som sa stretol s vylágrovaným uložením malého ložiska alternátora a to už je na výmenu obalu. V konečnom dôsledku alternátor v škodovke je jedna zo súčiastok, ktoré treba z času na čas rozoberať, repasovať, preskladávať.
Za to niekoľkokrát som sa stretol s vylágrovaným uložením malého ložiska alternátora a to už je na výmenu obalu. V konečnom dôsledku alternátor v škodovke je jedna zo súčiastok, ktoré treba z času na čas rozoberať, repasovať, preskladávať.
-> darklord 10.05.25 05:11:04: To asi bude naozaj tak. Dosledok na tomto alternatore je vylagrovane ulozenie loziska v prednom viku... Tak som tam nove C3 zalepil
-> Boco: Dej tam tenhle as-pl.com/cs/.../A9015
Za ty peníze se to nevypletí doma repasovat. Vyměníš řemenici, zahodíš relátko a připojíš rovnou žárovičku s paralelním odporem, na držák dáš dva vymezovací sloupky a jezdíš. Rozhodně doporučím v kombinaci se startérem s reduktorem od stejné firmy.
Za ty peníze se to nevypletí doma repasovat. Vyměníš řemenici, zahodíš relátko a připojíš rovnou žárovičku s paralelním odporem, na držák dáš dva vymezovací sloupky a jezdíš. Rozhodně doporučím v kombinaci se startérem s reduktorem od stejné firmy.
-> Jarda/felda 10.05.25 06:52:00: ano tie Magnetony sú naprd.. Ten Bosch aky konkrétne a Ako konkrétne ho tam uchytiť?
-> Borderer 09.05.25 13:24:52: Tak ono u toho výfuku se nemůžeš divit, že to bylo hnilé...
-> Tomaso435 09.05.25 11:57:03: -> minno 09.05.25 12:33:36: Jmenuje se to Elring, nikoli Ellring
Jinak Elring bylo originál těsnění z výroby v motorech 130, stejný Elring na 120 mám jeden doma a minimálně dobově se vyráběly (80. a 90. léta). Nevím, čemu říkáš "aftermarket", ale s novodobými těsněními se silikonovými proužky na jakékoli škodovácké motory od značky Elring jsem se dosud nesetkal - vše byla výroba z minulého století bez červených linek.

Jinak Elring bylo originál těsnění z výroby v motorech 130, stejný Elring na 120 mám jeden doma a minimálně dobově se vyráběly (80. a 90. léta). Nevím, čemu říkáš "aftermarket", ale s novodobými těsněními se silikonovými proužky na jakékoli škodovácké motory od značky Elring jsem se dosud nesetkal - vše byla výroba z minulého století bez červených linek.
-> Jarda/felda 09.05.25 11:10:43: Černej Temac na 105 snad ani nikdy nebyl (aspoň jsem ho nikdy neviděl). A černej lesklej Temac na 136 mám doma v origo balení Škoda Auto, takže třeba se tomu dá i věřit...
Na 130 používám už jen Elring, ale stopětku se směšnou kompresí musí utěsnit i Temac.
A stejně mi to časem nedá a ten motor rozeberu, překroužkuju a udělám pořádné přesahy...

Na 130 používám už jen Elring, ale stopětku se směšnou kompresí musí utěsnit i Temac.
A stejně mi to časem nedá a ten motor rozeberu, překroužkuju a udělám pořádné přesahy...

-> Boco 09.05.25 23:18:59: ve felda (70A) altikach je urcite C3 a nic jineho bych nedaval, riskujes, ze pri poradnem prohrati se Ti kousne, ja mam nekolik felda altiku a to lozisko jsem menil jen jednou preventivne a dal jsem NTN C3 Japan
-> darklord 10.05.25 05:11:04: bohuzel, kladka co se mi kousla na octe po 240tis.km C3 lozisko nemela, bylo nejake japan, v nove polske mam uz C3 japan a ted jsem koupil jednu do zasoby stejnou polskou a je tam zas neco cinskeho bez C3 :/
-> darklord 10.05.25 05:11:04: bohuzel, kladka co se mi kousla na octe po 240tis.km C3 lozisko nemela, bylo nejake japan, v nove polske mam uz C3 japan a ted jsem koupil jednu do zasoby stejnou polskou a je tam zas neco cinskeho bez C3 :/
-> Boco 09.05.25 23:18:59: pokud se někam lisuje tak má být C3 s zvětšenou vůlí
ps: magnetonem bych se nezabýval a naroubova altík od bosche co opravdi dobíjí

ps: magnetonem bych se nezabýval a naroubova altík od bosche co opravdi dobíjí

-> Boco: ake mali poruke take namontovali
Dnes som pol dňa zabil repasom aleternátora 55A, najprv som myslel že spravím repas jedného starého čo som kúpil na burze, nakoniec to skončilo poskladaním 1kusu z 2 starších (samozrejme výmena ložísk, kontrola diódového mostíka).
Čo ma ale zaujalo - bol som v tom že do Magneton alternátorov idú štandarné ložiská, mal som ich kúpené vopred. Keď som dospel do bodu že idem odnitovať krytie predného ložiska (mal som kúpené štandardné 6303) napadlo ma pre istotu pozrieť do katalógu - a tam píšu C36! Tak som ho rýchlo letel kúpiť tesne pred záverečnou... ale potom som nakoniec zistil že originál tam bolo štandardné ložisko (alternátor ešte nebol repasovaný).
Tak ako to sakra je?
Čo ma ale zaujalo - bol som v tom že do Magneton alternátorov idú štandarné ložiská, mal som ich kúpené vopred. Keď som dospel do bodu že idem odnitovať krytie predného ložiska (mal som kúpené štandardné 6303) napadlo ma pre istotu pozrieť do katalógu - a tam píšu C36! Tak som ho rýchlo letel kúpiť tesne pred záverečnou... ale potom som nakoniec zistil že originál tam bolo štandardné ložisko (alternátor ešte nebol repasovaný).
Tak ako to sakra je?
-> minno: chcem ho zachovať v peknom stave
-> castrol: Pekne. Origo poťah nevyhovoval?
-> minno: O instalaci pásů z favorita, nebo felicie se pokouším od jara, ale vypadá to, že i na tyhle vozy se už shání šatně díly. Dalo by se koupit nové zadní pásy na favorita, ale myslím že budou krátké, když se dají dopředu.
Tak sem aspoň vyzkoušel nové nádobíčko. Zajímavé je, že zbytek trubky až dopředu zcela ok, místy povrchovka.
Je neuvěřitelný, jak málo stačí a ty trubky drží pohromadě. Vzal sem za holendr a upadlo to. 

-> Robert 106 08.05.25 20:35:54: Pekne. Ešte ten nápis Moravan
Kedysi som mal tých krytiek nakúpených X a veľa som ich polámal (úchyty), pretože origo pásy Š120 mi asi 2-3x praskli (pružina) a musel som ich otvárať a prasknutú pružinu skracovať.
Potom som dal nové pásy Favorit a tie už fungovali perfektne, dlhé roky a bez závad, že ani náhradné krytky už nebolo treba.

Kedysi som mal tých krytiek nakúpených X a veľa som ich polámal (úchyty), pretože origo pásy Š120 mi asi 2-3x praskli (pružina) a musel som ich otvárať a prasknutú pružinu skracovať.
Potom som dal nové pásy Favorit a tie už fungovali perfektne, dlhé roky a bez závad, že ani náhradné krytky už nebolo treba.
Ellring na 105/120 sa ako aftermarket snáď ani nevyrába.
-> Jarda/felda 09.05.25 11:10:43: ten se snad uz nedělá ne?
Ale ellring byl taky černej.
Me se nejvíc osvědčilo těsnění od kaliny. Se silikonovým proužkem.
Na favu je 12 let.
Ale ellring byl taky černej.
Me se nejvíc osvědčilo těsnění od kaliny. Se silikonovým proužkem.
Na favu je 12 let.
-> ajok: Elring mám jen na 130 a jedno na 120, ale na 105 jsem měl jen různý dobový Asbestose, Tesnity, pak nějaké celoplechové a Temac. Dal jsem Temac, protože mi připadal nejrozumnější (s těmi silikonovými proužky mezi olejovými a vodními kanály).
Při aplikaci jsem použil osvědčenou metodu potření dosedacích ploch na hlavě a na bloku mazacím tukem...
Tak uvidíme, jak to dopadne...
Při aplikaci jsem použil osvědčenou metodu potření dosedacích ploch na hlavě a na bloku mazacím tukem...
Tak uvidíme, jak to dopadne...
-> ajok 09.05.25 03:09:16: Takých 105LX je plný virt
-> Bukaj 09.05.25 06:50:03: Tolko práce pre zhoršenie jazdných vlastností
-> Bukaj 09.05.25 06:50:03: Tolko práce pre zhoršenie jazdných vlastností

-> Bukaj 09.05.25 07:21:33: tak jestli jsi dal elring, tok 0,05 je jeste uplne v pohode

-> Matthes, záškodník z TechWebu 09.05.25 07:13:58: Těsnění nebylo ruplý, bylo původní a na ten věk v celkem ok stavu, jen mu zjevně moc neprospělo to, že motor ležel několik let vyndaný z auta bez chladicí kapaliny.
Kdybych to řešil poctivě, tak skončím generálkou, protože přesahy nebyly nic moc (sice všechny stejné, ale cca 0,05 mm), asi to dost papá olej, ale činná plocha vložek je v normě a vyndavat a překroužkovávat písty - na to nebyl čas (říkal jsem si, že pokud budou nějaké přesahy, nebudu do toho hrabat a pokud přesahy nebudou, tak holt budou vložky muset ven). A vložky byly v bloku asi solidně přirostlé - myslím, že kdybych je vyndal, skončí to jako obvykle novou pístní sadou...
A hlavu jsem přebrousil ručně na tušírovací desce, tak snad to aspoň chvíli vydrží...
Kdybych to řešil poctivě, tak skončím generálkou, protože přesahy nebyly nic moc (sice všechny stejné, ale cca 0,05 mm), asi to dost papá olej, ale činná plocha vložek je v normě a vyndavat a překroužkovávat písty - na to nebyl čas (říkal jsem si, že pokud budou nějaké přesahy, nebudu do toho hrabat a pokud přesahy nebudou, tak holt budou vložky muset ven). A vložky byly v bloku asi solidně přirostlé - myslím, že kdybych je vyndal, skončí to jako obvykle novou pístní sadou...

A hlavu jsem přebrousil ručně na tušírovací desce, tak snad to aspoň chvíli vydrží...